Det råder full aktivitet i Lindex showroom på Mäster Samuelsgatan i centrala Stockholm. Kläder synas en sista gång samtidigt som bord bärs fram till dagens catering. Det vankas presslunch och presentation av den nya hållbara denimkollektionen »Even better denim«.

I mötesrummet med glasdörrar längst ner i lokalen ger Ingvar Larsson intervjuer. Han är klädd i en ledig blå kostym utan slips och med rosa bandet på kavajslaget.

Hur modeintresserad är han egentligen själv?

– Jag har alltid varit intresserad av mode, men inte på något överdrivet sätt. Nu har vi inte herrkläder på Lindex, men det är ändå viktigt hur jag ser ut som representant för företaget. Samma sak gäller förstås för alla medarbetare. Vi har inga strikta klädregler, men våra medarbetare klär sig mestadels i våra egna kollektioner, vilket vi uppmuntrar.

Sedan Ingvar Larsson blev vd för Lindex Group har siffrorna pekat uppåt, både 2015 och 2016. Resultaten förbättras parallellt med en fortsatt expansion i framför allt Centraleuropa. En del av förklaringen är, enligt honom själv, den medvetna satsningen på att sätta kunderna i fokus.

– Sedan två år tillbaka mäter vi kontinuerligt hur kunderna uppfattar oss. Det har gett oss ett ökat fokus på service och kundbemötande, oavsett om det sker i fysiska butiker eller på nätet. Det handlar om att hela tiden stå på tårna och vara lyhörd för kundernas behov, säger Ingvar Larsson.

Målgruppen för Lindex är runt 30 plus, men man vill samtidigt att alla ska känna sig välkomna. Att Lindex är öppet för alla åldrar, modeller och storlekar understryks bland annat i reklamen, till exempel har man använt de egna medarbetarna för att marknadsföra underklädeskollektionerna. Helst ska kunderna se personalen som en god vän att vända sig till för modetips och råd om styling.

– Det finns ett nära förhållande mellan våra medarbetare och kunderna. Det har jag själv sett i många butiker som jag har besökt. Det gäller att hela tiden läsa av vad kunder vill ha, till exempel att man rekommenderar ett lämpligt bälte eller en sjal till den nya klänningen. Om jag generaliserar är vi i Sverige lite väl försiktiga ibland och vågar inte sälja av rädsla för att verka påträngande.

Hans eget intresse för försäljning väcktes när han började arbeta extra i sportbutiken hemma i Kungsbacka.

– Jag upptäckte att det är otroligt givande att göra människor till freds. Det är egentligen grunden i all försäljning att man föreslår en lösning som gör båda parter nöjda. Det som skapar en bra säljare är viljan att göra affärer, tillsammans med en social förmåga. Jag märkte tidigt att jag är naturligt nyfiken och har ett gott minne för ansikten.

Ett genuint intresse för människor är också något som lyfts fram i Ingvar Larssons eget ledarskap. När han tidigare i år mottog utmärkelsen Årets chef, som delas ut av tidningen Chef, lyftes bland annat egenskaper som jordnära, lyhörd och ärlig fram. Hans ledarskap brukar också beskrivas med termen »care about management«.

– Du ska egentligen fråga mina medarbetare hur jag är som ledare, säger Ingvar Larsson. Men för mig är det viktigt att alla är delaktiga också i vår strategi och vision, inte bara i den dagliga verksamheten. Jag kan naturligtvis inte åstadkomma det ensam, men jag är intresserad av själva affären och uppskattar att tillbringa mycket tid på golvet i butikerna. Man ska känna att det har betydelse för hela koncernen hur det går för den egna butiken, oavsett om den ligger i Borås, Prag eller Stavanger.

Lindex Group har cirka 5 000 medarbetare totalt. De absolut viktigaste marknaderna finns i Sverige, Norge och Finland, men man har också butiker bland annat i London, Baltstaterna, Tjeckien, Slovakien och Island.

Ingvar Larsson tar den pågående hållbarhetssatsningen som ett exempel på hur man arbetar konkret med att få med sig alla medarbetare mot samma mål. Visionen är att 80 procent av plaggen ska vara producerade i mer hållbara material 2020. När projektet startade var andelen knappt 20 procent, men siffran har nu stigit till över 50 procent.

– Kommunikation är oerhört viktigt, men för att skapa delaktighet måste man också skapa aktiviteter där alla är med. Inför lanseringen av hållbarhetssatsningen hade vi massor av workshops med medarbetare på alla nivåer. Jag vill ge medarbetarna en känsla av tillit. De ska känna att jag tror på dem och att vi tillsammans kan lyfta företaget till nya höjder!

Ingvar Larsson återvänder till vikten av kundfokus som svar på frågan om hur framtidens detaljhandel kommer att se ut. Oavsett kanal ska kunderna uppleva ett inspirerande möte samt få en snabb och personlig service.

– Vi har satsat – och kommer fortsätta satsa – på vår e-handel, och även på nätet är det viktigt att ha en personlig närvaro. Det ska kännas som att kliva in i en Lindexbutik även när du handlar online. När det gäller våra fysiska butiker tror jag till exempel på ännu fler event för att knyta våra kunder ännu närmare oss. Vi vet redan att sådant som frukostar med olika teman och event, till exempel för rosa bandet, uppskattas av våra kunder.

Ingvar Larsson

Född: 1972  i Kungsbacka.

Bor: På familjegården  i Onsala.

Familj: Fru Annika  och två barn.

Karriär: Började 2010 på Lindex som Sverigechef, därefter inköps- och designchef, vd sedan 2014. Innan dess hade han flera olika chefspositioner inom H&M.

Aktuell: Som årets  chef 2016.

Egenskaper hos en bra säljare: Lyhördhet, nyfikenhet och en vilja att ständigt göra bättre affärer.