Linkedin är världens största affärsnätverk, enbart i Sverige finns det fler än 2,5 miljoner användare. Om det är någonstans ditt personliga varumärke gör stor nytta så är det där. Men vad behöver du göra för att du ska lyckas med ditt varumärke? Och vilken hjälp kan du få från företaget du jobbar för?

Genom att vara aktiv och synas i sociala medier kan du agera som en expert på ditt område. Ju bättre du bygger ditt professionella varumärke desto tydligare blir du en person att räkna med i din bransch. Det leder i sin tur till mer interaktion och så småningom mer försäljning.

Men det tar tid att ta fram eller hitta bra material att dela med sig av. Om du får relevanta inlägg från din arbetsgivare som du kan dela i ditt nätverk bygger du både ditt eget och företagets varumärke. Ett exempel är ett blogginlägg med högt relevant läsvärde som företaget tar fram och som du kan sprida vidare.

För företaget är vinsten också stor. Personalen är redan engagerad i företaget, känner till produkterna och är, förhoppningsvis, villig att prata positivt om företaget i sitt eget nätverk. Räckvidden ökar mångdubbelt. Om 20 anställda med 500 kontakter sprider ett budskap når det upp till 10 000 personer.

Ställ frågan till din arbetsgivare på vilket sätt du kan få ta del av relevant material för att dela i dina kanaler. I gengäld bör du följa de sociala kanaler som företaget har och dela företagets inlägg. Se också till att länka till företagets Linkedinsida på din egen profilsida.

Att ta hjälp av företaget – och hjälpa företaget – är ett utmärkt sätt att bygga ditt varumärke.

 

1. BLI EXPERT

Var ärlig och ha genuina diskussioner i dina sociala kanaler. Fokusera på att vara mer »social« än »selling«. Om du löpande delar med dig av kunskaper,  som är relevanta för din bransch, skapar du dig en expertroll.

2. FÖLJ DIN ARBETSGIVARE

Följ ditt företag i sociala medier och dela de inlägg företaget gör. Se också till att ha en länk till företagets Linkedinsida på din egen profilsida.

3. SNYGGA TILL PROFILEN

Titta på din Linkedinprofil med nya ögon. Hur väl stämmer den överens med det varumärke du försöker förmedla? Se åtminstone till att profilen är helt uppdaterad och sökordsanpassad, att profilbilden är proffsig och att headerbilden hänger ihop med vad du jobbar med.

4. TA ETT STEG TILL

När du har fått kontakt med en ny person via Linkedin så skicka gärna ett kort meddelande. Om det känns rätt kan du även be om ett möte eller ett samtal. Genom att skapa bättre relationer öppnar du möjligheter för nya affärer.

5. BE OM MATERIAL

Ställ krav på din arbetsgivare att ha en bra närvaro i sociala medier och relevant material du kan dela. Agerar ni båda proffsigt är det mer attraktivt för båda parter att hjälpa varandra.