1. Överanvända viktigt-markören. Markera inte ditt meddelande som viktigt om det inte verkligen är det. Dels gör det ditt budskap svårtolkat, dels riskerar du att ingen bryr sig när det är viktigt på riktigt.

2. Vara för formell. Är du extremt kortfattad och formell blir ditt meddelande misstänkt likt ett robotsvar.

3. Vara för informell. Det är svårt att vara informell och samtidigt uppfattas som professionell. Använd till exempel utropstecken, emojis och sms-förkortningar med omdöme. Särskilt viktigt om du kommunicerar med personer ur en annan generation.

4. Svara alla. Ett klassiskt misstag. Våra inkorgar är tillräckligt fulla – låt folk slippa få mejl de inte nödvändigtvis behöver läsa.

5. Mejla mitt i natten. Skicka inte mejl på konstiga tider, även om du vaknar tidigt och känner dig produktiv. I bästa fall får det dig att framstå som en arbetsnarkoman, i värsta fall som om du inte har något liv.

6. Cc:a utan att fråga först. Att lägga till en mottagare i en mejlkonversation utan att fråga den ursprungliga avsändaren skapar irritation. Ingen gillar det.

7. Hoppa över artigheterna. Även om du har mejlat många gånger med en kund eller affärspartner, avsluta alltid på ett artigt och trevligt sätt.

8. Börja en mening i ämnesraden ... och avsluta den i brevet. Om du gör det tvingas mottagaren öppna mejlet för att få veta ditt ärende, och kunna bedöma om det är något som kräver ett snabbt svar eller inte. Det visar på brist på respekt för mottagarens tid.

9. Skicka dolda kopior. Dolda kopior väcker frågor. Om du får en dold kopia, vem mer kan då ha fått det, och varför? Om du anser att någon, som inte bör ingå i konversationskedjan, ska få informationen – skicka ett separat mejl.

10. Slarva med stavningen. »Skickat från min Iphone« är ingen ursäkt för ett slarvigt mejl. Är meddelandet så viktigt att du måste skicka det när du är på språng, bör du också granska texten och rätta stavfel.