Dina samlade Linkedinkontakter är en värdefull källa i jakten på nya kunder. Men har du hundratals personer i ditt nätverk kan det vara svårt att ha överblick. Med enkla medel kan du kategorisera dina kontakter och öka effektiviteten i din försäljning.

Som säljare använder du säkert Linkedin i jakten på potentiella kunder, och som källa till information om företag och beslutsfattare. Kanske använder du även Linkedin Sales Navigator. Men känner du till att du kan använda Linkedin som ett enkelt crm-system?

Genom att använda etiketter (tags) kan du enkelt kategorisera och sortera dina kontakter. Det här är en väldigt bra funktion som hjälper dig att hålla koll på ditt nätverk.

Linkedin har några förinställda alternativ, till exempel vänner, kollegor och skolkamrater, alltså samma ord som du väljer mellan när du skickar en kontaktförfrågan. Men du kan också välja egna ord att tagga dina kontakter med. Och det är nu det börjar hända saker.

Det är bara fantasin som sätter gränser för vilka etiketter du kan välja. Du kan utgå ifrån personens befattning, om det är en befintlig kund eller en potentiell kund, staden de bor i, branschen de verkar inom, om det är en person med inflytande, om kunden är nära ett köp eller om det i första hand är relationsbyggande som gäller etcetera.

Du kan sedan söka på respektive tag och får då bara upp de kontakter du gett just den etiketten. Om du till exempel har taggat ett antal kontakter med ordet inköpare så kommer endast dessa personer upp i sökresultatet.

Du kan enkelt lägga till, redigera eller ta bort taggar och du får lov att ha upp till 200 unika etiketter. För att du ska kunna tagga dina kontakter behöver du använda en dator då denna funktion inte finns i Linkedins mobilapp.

Har du missat att använda denna smarta funktion så rekommenderar jag dig att börja!

 

1. VÄLJ ORD SOM PASSAR DIG

Fundera på vilka etiketter som passar dig och din verksamhet. Exempel på kategorier du kan använda är kunder, heta prospekt, namn på stad, bransch, befattning, titel, namn på nätverk, personer du har träffat med mera.

2. SKAPA EN ETIKETT

Gå in på Mitt nätverk och vidare till Kontakter. I vänsterkolumnen är dina etiketter listade. Klicka på Hantera för att skapa nya etiketter.

3. TAGGA DINA KONTAKTER

Klicka på en person när du är inne under Kontakter. I högerkolumnen ser du vilka taggar du redan använt på personen. Genom att klicka på Redigera etiketter kan du lägga till eller ta bort etiketter, och även skapa nya. Du kan också gå in på personens profil. Precis under den översta rutan med information och bild på personen finns det ett fält som heter »relationship«. Här kan du lägga till etiketter.

4. SORTERA OCH FILTRERA

Klicka på en av dina taggar under Etiketter, så listas alla kontakter du har placerat i den kategorin. Det går endast att söka på ett ord åt gången. Du kan också välja att sortera dina kontakter efter nyligen tillagda, förnamn eller efternamn. Om du vill kombinera flera sökalternativ måste du använda dig av den avancerade sökfunktionen.