Säljare som använder sociala medier säljer mer och når oftare sina säljmål än kollegor som inte gör det. Med Linkedins social selling index kan du mäta hur effektiva dina egna säljande aktiviteter är.

Digitaliseringen har för alltid förändrat förutsättningarna för försäljning och marknadsföring. Köparna väntar inte på att bli uppringda, de använder i stället sociala medier för att undersöka tillgängliga lösningar och söker efter rekommendationer inför ett köpbeslut.

I denna nya miljö är det viktigare än någonsin att säljare anpassar sig till den nya köpprocessen och utvecklar sin sociala säljkompetens. Organisationer som anammar social försäljning har möjlighet att påverka köparna, ge dem mervärde och i slutänden öka försäljningen och lönsamheten.

Enligt Linkedin säljer 78 procent av de sociala säljarna mer än de som inte använder sociala medier, de får 45 procent fler affärsmöjligheter och har 51 procents större chans att nå sina säljmål.

Med Linkedins social selling index kan du mäta hur effektiva dina egna säljande aktiviteter är.

Indexet mäter fyra olika kompetenser som du kan träna på och följa upp: att bygga ett starkt varumärke, hitta rätt personer, engagera med insikter och bygga relationer.

Du poängsätts på en skala från 1 till 100 utifrån hur aktiv du är och hur relevanta dina aktiviteter är inom respektive område. Resultatet redovisas prydligt i staplar och diagram.

Jag följer min egen score veckovis. Det jag ser fungerar bra fortsätter jag med. Det som kan utvecklas jobbar jag lite extra på, oftast handlar det om att skriva fler och mer läsvärda inlägg på Pulse, som mitt nätverk kan kommentera och vidarebefordra.

Vi använder även indexet i vår utbildningsverksamhet. Vår erfarenhet är att det fungerar bra som en vägledning. De som sätter som mål att höja sitt social selling score, och jobbar på det, förbättrar också sin mötesbokning, vilket i sin tur leder till förbättrad försäljning.

 

1. STÄRK DITT VARUMÄRKE

Har du ett starkt personligt varumärke blir det lättare att köpa av dig. En förtroendeingivande Linkedinprofil ger ett första gott intryck. Om du skriver intressant fångar du besökarnas uppmärksamhet. Nyfiket läser de vidare i din profil och på företagssidan om det du och ditt företag kan tillhandahålla. I bästa fall blir de följare och en del av din läsekrets.

 

2. FINN RÄTT PERSONER

Med Linkedins avancerade sökning kan du finna och nå dina idealkunder. Din uppsökande verksamhet förvandlas från kalla samtal till varma möten. Genom att använda kontakters kontakter kan du få hjälp att öppna dörrar  och din mötesbokning effektiviseras.  I Sverige görs cirka en miljon sökningar på Linkedin per dygn.

 

3. ENGAGERA MED INSIKTER

Upptäck kraften i att utgå från läsarens perspektiv när du skriver dina inlägg. Du kan med din egen content marketing bli känd som den som är ledande inom ett expertområde. Du och ditt företag blir top-of-mind och kommer i åtanke när ett köp är aktuellt. Det får den trevliga effekten att du kommer få ta emot fler samtal än du ringer.

 

4. BYGG RELATIONER

Med hjälp av Linkedin kan du på ett enkelt sätt underhålla många kontakter samtidigt. Interagera kontinuerligt med ditt nätverk genom att gilla, kommentera och dela andras inlägg. Du hjälper ditt nätverk och nätverket hjälper dig, vilket är ovärderligt när en dörr ska öppnas till en ny kund. Det är bättre att någon annan talar gott om dig än att du själv talar om hur bra du är.