Människan är ett vanedjur. Vi trampar gärna på i samma spår – och säljer på samma sätt som vi alltid har gjort. Men med Linkedin som säljverktyg kan du tänka tvärtom och få bättre resultat. Linkedinexperten Olle Leckne tipsar om hur.

Min vardag som säljare har ändrats ganska mycket de senaste åren. Man kan säga att det har blivit tvärtom. Nu tar jag emot inkommande förfrågningar. Det finns fall där kunden är så angelägen om att träffa mig att jag helt har lagt ned tanken på att själv försöka boka in möten. Det är inte riktigt som ordermottagning men nästan.

Tidigare har man fått kämpa för att nå fram till den potentiella och upptagna kunden. Men med ett gott varumärke och en sökbar Linkedinprofil kan man nu enklare väcka intresse för vad man kan bidra med till sitt nätverk.

Skriver man intressant och utan att sälja sina produkter kommer efterfrågan smygande. En konsultsäljare som slutar skriva om konsultföretaget och börjar sätta sig in i kundernas situation och skriva om deras problem på ett sätt som gör att de känner igen sig, blir mer framgångsrik.

Det kan gå snabbt att bli känd och bygga upp en läsekrets. 75 procent av alla professionella yrkespersoner konsumerar nämligen professionellt innehåll varje dag. Och räckvidden är potentiellt enorm. Linkedin är världens största affärsnätverk med mer än 2,5 miljoner medlemmar i Sverige och över 420 miljoner runt om i världen.

Med Linkedin kan du göra lite nätverksarbete varje dag: optimera din profil, skicka kontaktförfrågningar, och diskutera med medlemmar i Linkedingrupper. Till slut blir du ledande inom din nisch och sannolikt top-of-mind, vilket betyder att du kommer i åtanke när kunder formar sina idéer om vad de behöver och börjar leta efter lösningar på sina problem.

 

1. ANVÄND MOBILEN

Med Linkedins app i mobilen  upptäcker du snabbt när någon besöker din profil och visar intresse för dig – och kanske för dina tjänster. Ta reda på varför genom att ta kontakt på Linkedin och fråga dem personligen.

 

2. VÄLKOMNA BESÖKAREN

Byt ut det vanliga snacket om att »Jag är erfaren inom … och jag är bra på … « i inledningen på din  Linkedinprofil (under profilfotot) mot något som lockar besökaren att läsa vidare. »Välkommen, det du kan förvänta dig av mig är … «

 

3. PROVA PULSE

Starta en blogg med Linkedins publiceringsverktyg Pulse. Locka dina kunder att läsa om viktiga problem och hur de löses. När personer vidarebefordrar dina inlägg i sina nätverk händer det bra grejor, för det är bättre att någon annan säger att du är bra,  än att du gör det själv.

 

4. BYT RUBRIK PÅ DIN PROFIL

Byt din titel mot en inspirerande mening om det värde du levererar. Titeln har du ändå kvar i företags presentationen under »Experience«. Särskilt viktigt är detta om du har titeln säljare.

 

5. GÅ MED I GRUPPER

Det finns Linkedingrupper inom de flesta ämnesområden. Leta reda på grupper som diskuterar de problem som din produkt löser. I grupperna kan du svara på medlemmarnas frågor. Gör du det bra kommer du att bli kontaktad.