Andreas Löfkvist

Säljare, Härjedalskök

För några år sedan stod jag med vår husvagn där vi presenterar våra köksluckor utanför en matbutik i Byxelkrok på Öland. Det var dagen före midsommarafton och parkeringen var folktom. Då rullar en silverfärgad Mercedes förbi, stannar och en kille vevar ner rutan. Han frågade om jag kunde komma hem till hans hus samma dag.

Vad svarade du?

– »Absolut, jag kommer klockan ett«. Jag åkte dit och gjorde en genomgång för honom och hans fru. Efter att vi fikat och småpratat lite avslappnat var affären klar. De köpte ett kök för runt 50 000 kronor. Det var en underbar känsla att inte behöva stå och diskutera pengar.

Hur tänker du kring oväntade  affärer?

– Att man alltid ska vara förberedd, och att hårt slit ger flyt. Då ökar chansen att det dyker upp oväntade affärer. Den här dagen i Byxelkrok nappade jag direkt när tillfället dök upp.

 

Anders Gustafsson

Fönstersäljare

Jag var på en festival i Norrland och hamnade i ett öltält tillsammans med en herre med bar överkropp som spelade hårdrock i ett coverband. Han frågade vad jag jobbade med och jag berättade att jag var i fönsterbranschen.

Höll du en pitch i öltältet?

– Njae, inte direkt. Jag presenterade mig med visitkort och sa: hojta till om det är någon som behöver nya fönster. Två veckor senare kom det ett sms. Gitarristen med bar överkropp ville boka ett möte i norra Stockholm.

Blev du förvånad?

– Om! Jag bokade in ett möte och när jag kom dit tog samma herre emot, denna gång välklädd i kostym. Det visade sig att han var personalchef för ett större företag med 3 000 anställda och kontoret skulle göra en större fönsterrenovering för 100 000.

Vad lärde du dig?

– Att ständigt vara beredd. Den här affären ledde sedan till fler i samma kvarter där jag aldrig tidigare sålt.

 

Nathalie Aldana

Entreprenör och säljare  Driver Nathalie's Direct Trade

För mig var ett möte på Drottninggatan helt avgörande för att jag skulle våga starta eget.

– Jag har ett förflutet som säljare och projektledare inom telekom men hade en affärsidé att göra marmelad av physalisbäret och handla direkt av bönderna i min pappas hemby i Colombia.

– Plötsligt stöter jag på en bekant från grundskolan, Linus Gunnarson, som jag inte träffat på 20 år och vi bokade in en lunch. Han är känd inom startupmiljöerna och grundare av venture capitalbolaget PunktB. Han tände på min idé och kopplade ihop mig med Kent Angergård, styrelseordförande i delikatesskedjan Urban Deli, och före detta vd för Önos, som bjöd ner mig till Österlen för att diskutera min idé.

Vad betydde det mötet för dig?

– Allt. Att komma in i det nätverket var ovärderligt. Jag hade min världspremiär på Urban Deli i Stockholm och lanseringen fick mycket publicitet. I dag finns mina produkter i över 120 butiker i Sverige, Finland och Norge.

 

Du är ett levande visitkort

Att få till en oväntad affär är lättare om man brinner för det man gör. Det menar Nina Jansdotter, beteendevetare och karriärcoach.

– Som säljare är man ett levande visitkort hela tiden. Är man passionerad  i sitt jobb kan det bli en bra matchning när som helst.

Varje möte kan leda  till en affär. Killen i jogging kläder någonstans  kan vara en kund i dag,  eller om tio år, menar Nina Jansdotter.

– Med den inställningen skapar man sig långt fler möjligheter.

Som säljare är det en boost för självkänslan att ha gjort en oväntad affär.

– Det ger en kick och är något att tänka tillbaka på när det går trögt.

Gemensamt för våra tre säljare är att de fångat chansen då en person i gammalt nätverk dykt upp eller när nya möten uppstått.

– De var alla snabba att fatta galoppen och inte vara dömande. Hade de inte haft rätt mindset och en öppen inställning hade de inte fått affären, säger Nina Jansdotter.

Social talang räcker långt. Men för att ett möte ska uppstå krävs även passion och personkemi.

– Man ska vara nyfiken, beredd att bjuda på sig själv och inge förtroende.

Nätverket är ovärderligt, menar Nina Jansdotter. Ett möte på tåget kan ge en referens och vara skillnaden mellan en kall och en varm kontakt.

– Vi är sociala varelser och är mer benägna att göra affärer med dem vi  känner och har tillit till.