Fyra av tio svenskar har det senaste året stött på problem när de handlat på nätet, enligt en undersökning som Yougov utfört på uppdrag av mjukvaruföretaget Centiro. Det är dubbelt så många som för ett år sedan.

Ett skäl kan vara att antalet transaktioner ökar och därmed risken att något går fel. En annan förklaring är att de allt mer vana online-köparna ställer högre krav, enligt rapporten.

En av de saker online-konsumenterna värdesätter mest är en smidig returhantering. 69 procent säger att returprocessen är avgörande.

Många ser returneringen av varor som en självklar del i köpprocessen. Enligt undersökningen beställer till exempel 24 procent av dem som handlar kläder online samma plagg i flera storlekar eller färger, för att sedan bara behålla det som passar dem bäst.

Det kunderna upplever som mest frustrerande är om de behöver betala för returer. De vill också kunna välja hur varorna ska returneras, till exempel i butik eller att det finns en möjlighet att bestämma på vilken tid och plats fraktfirman ska hämta varorna.

I dag tävlar många företag om att kunna erbjuda de snabbaste leveranserna, helst samma dag som beställningen görs. Men konsumenterna värdesätter pris och bekvämlighet mycket högre än snabbhet, enligt undersökningen.