Fredrik Eklund anländer fem minuter för sent till intervjun. Han säger sig vara jetlaggad efter resan från New York, men han ser oklanderlig ut i mörkgrå Armanikostym, nystärkt vit skjorta och en stor guldklocka som skymtar under den ena manschetten.

Vi sitter i ett sammanträdesrum på »Eklund Stockholm New York«, den exklusiva mäklarfirma som han grundade 2009. På glasbordet framför oss står småflaskor med Pellegrino. Fredrik Eklund är i Stockholm för att göra reklam för sin nya bok »Sälj! Konsten att sälja vad som helst till vem som helst«.

I den berättar han personligt om sin resa från att vara en »nobody« i New York till att bli Amerikas mest framgångsrika mäklare. »Sälj« har toppat försäljningslistorna i USA och Fredrik Eklund berättar nöjt att den just har blivit etta både på Bokus och Adlibris.

– Boken har ett budskap som många kan ta till sig och mina erfarenheter är inte begränsade till mäklarbranschen. En av mina poänger är att vi alla är säljare i någon mening – alla förhandlar dagligen. Det kan vara med din chef, i mataffären eller på en dejt.

Det kanske mest slående med »Sälj« är den starka drivkraften att vara bäst. Från tiden när Fredrik sålde jultidningar och vann så många gula Sony Walkman i premier att han kunde sälja dem vidare till sina klasskamrater, till att bli utsedd till årets nykomling på den tuffa amerikanska fastighetsmarknaden.

Med ekonomen Klas Eklund som pappa och Sigge Eklund, välkänd programledare, som bror kan man inte låta bli att undra över hur tävlingsinriktad uppväxten egentligen var.

– Inte alls skulle jag säga. Jag upplever i stället att vi är väldigt stöttande inom vår familj, till exempel var pappa en av de första som fick läsa min bok. Min tävlingsinstinkt grundar sig snarare i viljan att tävla mot mig själv, att hela tiden bli bättre och bättre. Kanske kommer behovet av att vara bäst också från känslan av att vara lite annorlunda jämfört med mina klasskamrater.

»Sälj!« är inte enbart en handbok i att bli en framgångsrik försäljare, utan också en personlig skildring av hans egna erfarenheter och hans vardag. Bland annat finns en scen där han berättar för sin pappa att han är homosexuell.

– Jag bestämde mig redan innan jag skrev boken att jag skulle vara helt ärlig. Ett av mina starkaste minnen med boken är när min affärspartner John Gomes sitter i poolen och sträckläser den, gråter och skrattar om vartannat. Ett budskap är vikten av att omge sig med nära och kära som stöttar dig. I slutänden är det de personerna som räknas.

Det är samtidigt en extrem vardagstillvaro som beskrivs: Uppstigning 5.30, gymmet klockan 6.00, där han besvarar mejl i vilopauserna mellan maskinerna, och sedan möten, visningar och förhandlingar som varar fram till 21.30 på kvällen.

– Visst handlar det om små marginaler Till exempel får jag inte bli förkyld, då faller alla scheman och tidtabeller. Men det är tufft om du vill bli en supersäljare och ta dig ända fram till toppen. Samtidigt är en röd tråd i boken att du måste ta hand om dig själv: äta rätt, sova tillräckligt och motionera. Efter halv tio är min telefon av och jag ser alltid till att ha lördagarna lediga, säger Fredrik Eklund.

I en mening kan hans säljfilosofi sammanfattas som »älska dig själv så kommer andra också att göra det«. All framgångsrik försäljning handlar i grunden om att sälja sig själv. Därför är Fredrik Eklunds första råd till en nybakad säljare att hitta sin egen unika personlighet.

– I USA gjorde jag först misstaget att försöka imitera andra framgångsrika säljare. Jag blev som en mäklarrobot. Sedan insåg jag att det jag har att komma med är mina unika erfarenheter och min bakgrund som en snäll kille från Sverige. Jag har märkt att ju mer mig själv jag är desto mer omtyckt blir jag. Du måste gå tillbaka till dig själv och hitta din verkliga personlighet, paketera den snyggt och sedan sälja den.

Kanske kan fåfänga beskrivas som en viktig del i framgångskonceptet för att bli en skicklig säljare? Men Fredrik Eklund tycker att frågan är lite felställd.

– Fåfäng är fel ord eftersom det har en negativ klang, säger han. Du ska ta hand om dig själv och det innebär också att ha rätt kläder som fungerar för dig. Jag har alltid tyckt om fina skjortor och dyra kostymer och använt det för att belöna mig själv när jag har gjort en bra affär. Men om du gillar t-shirt med tryck – gör det till din grej och satsa på det!

Fredrik Eklund menar att en försäljare är sitt eget varumärke och är själv en flitig användare av sociala medier som Facebook och Instagram. Hans omkring 700 000 följare får ofta se bilder på hans älskade hundar, men här finns också marknadsföring för den nya boken i form av läsupplevelser som hans följare skickar in och bilder på nya objekt som är till salu.

– Jag gör ingen större skillnad mellan det affärsmässiga och det privata. På ett av de första mäklarkontoren jag jobbade för i USA ville de att man skulle ha två Facebook-konton, ett privat och ett för jobbet. Men jag vägrade, eftersom jag inte gör den uppdelningen. Det är samma sak med sociala medier, jag behöver ingen strateg som ska berätta vad jag ska göra, utan jag är helt enkelt mig själv.

Och utan tvekan är historien om Fredrik Eklund en framgångssaga. Förra året sålde han lägenheter för nära tio miljarder kronor och var den mäklare som sålde mest i New York. Bland kunderna finns Sarah Jessica Parker, Daniel Craig och Jennifer Lopez. Han har nyligen avslutat inspelningen av den fjärde säsongen av realityserien »Millon dollar listing New York«, där han spelar sig själv.

Finns det en risk att bli för framgångsrik och överskugga sina kunder?

– Visst finns det personer som gärna skulle se mig misslyckas, men jag lärde mig tidigt i min karriär att inte omge mig med nej-sägare. Att undvika personer som vill ta ner dig är ett råd som jag kan ge till andra som vill lyckas.

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att fråga varför han så generöst delar med sig av sin bästa säljtips. Det är annars något som försäljare gärna håller för sig själva. Är det en ny karriär som väntar runt hörnet för Fredrik Eklund?

– Jag funderar redan på nästa bok, men det vill jag inte prata om nu. Något annat som händer är att jag och Derek ska bli föräldrar. Jag inser att det kanske kommer att bli svårt att hålla samma tempo som tidigare. Man kan säga att den här boken är ett personligt adjö till en viss period i mitt liv, säger Fredrik Eklund.

Fredrik Eklund

Född: 1977 i Stockholm.

Bor: På Manhattan 
i New York.

Familj: Maken Derek och de två dvärgtaxarna Mickey and Mousey.

Aktuell: Med boken »Sälj! Så säljer du vad som helst till vem som helst«. Och med fjärde säsongen av »Million 
dollar listing New York«.

Bästa säljtips: Hitta vem du själv är, ditt eget signum. Var sedan dig själv och våga bjuda på din personlighet. Du kan varken lura dig själv eller andra om du försöker vara någon du inte är.