Till samma pris som för en vanlig taxi erbjöd Taxi Stockholm under en kort period taxiresor med medföljande psykoterapeut.

Kampanjen, som gick under namnet »Taxiterapeuterna«, visar kraften i en god historia. Affischer i Stockholms tunnelbana och ett pressmeddelande var den enda marknadsföring som gjordes. Men uppmärksamheten blev enorm, berättar Taxi Stockholms marknadschef Carina Herly.

– Vi är lite överrumplade faktiskt. Det började med att nyheten publicerades i The Local, en engelskspråkig webbtidning som bevakar svenska nyheter. Sedan spred den sig till Tyskland, Spanien, Vietnam, Brasilien och vidare över hela världen. Till och med CNN har tagit upp den. Det är helt galet. Det hade skrivits 366 artiklar när jag räknade senast, plus all uppmärksamhet i sociala och digitala medier. Vi håller fortfarande på att hämta oss från det här.

Att nyheten fick en sådan spridning tror Carina Herly beror på att den är så unik.

– Det är något väldigt oväntat men ändå naturligt på något sätt.

Om det blir någon fortsättning vet hon inte än.

– Tjänsten var uppskattad och våra psykoterapeuter har varit fullbokade. Nu ska vi utvärdera projektet, och det är svårt att säga vad det kommer att landa i.

Reaktionerna på kampanjen har till största delen varit positiva, men viss kritik har man också fått utstå. Bland annat från Psykologförbundet som menade att det inte går att ge någon riktig terapi under den korta tid en taxiresa pågår.

– Vi är inte ute efter att bota eller behandla någon, utan vi vill starta en dialog, ett samtal. Undersökningar vi har gjort visar att 70 procent tycker att taxiresan är en bra stund för eftertanke och reflektion, säger Carina Herly.