Tiden då ett fåtal grådaskiga e-handelsbutiker levde i styvmoderlig glömska någonstans på nätet känns alltmer avlägsen. I dag handlar nästan nio av tio personer i Sverige digitalt. Det gör att e-handelsbutikerna får en alltmer framträdande plats vid sidan om de fysiska butikerna. Och får man tro Christian Zanders, vd för Jetshop, en av Nordens ledande leverantörer av e-handelsplattformar, är utvecklingen bara i sin linda. Christian Zanders förutspår att all handel om tio år kommer att vara e-handel, liksom att all handel kommer att ske via mobilen.

– Ska du finnas kvar inom detaljhandeln om tio år, och vara framgångsrik och lönsam, så måste allting, både den fysiska butiken, nätbutiken och mobilen hänga samman, säger han.

Även om kunden väljer att handla i en fysisk butik så kommer köpet alltså att ske digitalt.

– Kassadiskarna kommer inte att finnas kvar, utan butikens utseende kommer att anpassas till de nya förutsättningar som e-handeln skapar, säger Christian Zanders, som tror att vi bara inom de närmaste två åren kommer att få se allt fler exempel på detta.

Redan i dag går e-handeln mot vad som brukar kallas för multi-Chanel, eller omni-chanel, där traditionella detaljhandelskedjor inte längre arbetar med e-handeln som ett komplement, utan som en central del i sin kommunikation och försäljning, berättar Christian Zanders. Följaktligen öppnar fler e-handelsföretag även fysiska butiker för att öka försäljningen. Elektronikvaruhuset Netonnet, inredningsbutiken Royal Design och klädbutiken Bubbleroom är bara några exempel på den nya trenden.

Framför allt är det den yngre generationen, som ständigt är online, som driver utvecklingen framåt och vill ha valfrihet att handla på flera olika sätt, berättar Christian Zanders.

– Ibland vill man köpa i den fysiska butiken och ibland på mobilen. Och som handlare är det förstås en fördel att kunna erbjuda köp på nätet och returnering i butik.

Samtidigt ser han hur de digitala butikernas kundtjänster har fått en större betydelse, där allt fler satsar på kontakt via telefon och/eller live-chat.

– De flesta tror fortfarande att det räcker med att erbjuda kundtjänst via mejl. Men fler börjar nu inse att kundtjänst är ett av de viktigaste konkurrensmedel nätbutiker har. För det är det enda ställe där man faktiskt har möjlighet att möta sina kunder.

Han ser också hur e-handeln håller på att bli alltmer internationell.

– Därför är det viktigt att svenska butiker inte bara tänker på den inhemska marknaden, utan också tänker på de möjliga marknader som kan finnas utanför landets gränser.

När är det då dags att sluta använda ordet e-handel, och kort och gott prata om handel?

– På Jetshop slutade vi prata om e-handel redan för något år sedan. Och frågar du tjugo-tjugofemåringar i dag, så tror jag inte att de tänker att de e-handlar, utan att de handlar, säger Christian Zanders.

Han ser också hur handlarna blir alltmer medvetna om den förändring som är på gång, men att det tar tid för dem att ställa om, då de ofta har gjort stora investeringar i sina fysiska butiker.

– Dessutom är de höga kostnaderna för logistik en bromskloss för utvecklingen av den digitala handeln, inte minst när det gäller returhanteringen.

Jetshop startades av Christian Zanders 2003. Redan från början fokuserade bolaget på försäljningen genom att, utöver två teknikutvecklare, anställa tio säljare. I dag använder 3 000 företag system som har levererats av Jetshop, bland andra Ica, Bilia och Intersport. Under 2014 har bolaget förväntningar på att omsätta närmare 80 miljoner kronor.

– Marknaden är nästan tio gånger så stor i dag som den var när vi startade för tio år sedan. E-handeln är i och för sig fortfarande i en tidig fas. Men det är i dag en helt annan bransch, en helt annan marknad, med helt andra förutsättningar.

De tre största konkurrenterna är amerikanska bolagen Magento, Demandware och Shopify.

Jetshop siktar nu på en geografisk expansion, där man vill gå från att vara ett nordiskt bolag till att bli ett europeiskt. För närvarande är man i full färd med att etablera försäljning på den polska marknaden, där bolaget sedan två år tillbaka redan bedriver teknisk utveckling.

– Inom ett par år vill vi vara en av de största aktörerna på den europeiska marknaden, säger Christian Zanders.

Samtidigt vill bolaget bredda sin produktportfölj genom att utveckla nya tjänster. Främst är det marknadsföringstjänster som lockar kunderna. Här kan Jetshop bland annat hjälpa till med sökmotoroptimering och Google Adwords-annonsering.

– Det blir bara dyrare och dyrare att hitta e-handelskonsumenter. Därför är e-handlarna ständigt på jakt efter nya smarta marknadsföringskanaler som gör att man kan hitta konsumenter till en så låg kostnad som möjligt, förklarar Christian Zanders.

Retargeting marketing är en annan tjänst som Jetshop erbjuder sina kunder.

– Retargeting är annonser som följer efter dig på nätet. Men det handlar inte så mycket om att hitta nya besökare, som att få fler att genomföra ett köp.

Enligt HUI Research omsatte e-handeln i Sverige 31,6 miljarder kronor 2012. Analysföretaget räknar med att e-handeln inom de närmaste fem åren kommer att omsätta cirka 60–90 miljarder kronor.

– Jag kan inte se någon roligare bransch att vara i än e-handeln. För även om den har vuxit väldigt mycket de senaste tio åren, så är vi fortfarande bara i början av en total omställning av hela detaljhandeln, säger Christian Zanders.

Nu siktar Jetshop också på en börsintroduktion under våren 2015.

– Det gör vi för att få tillgång till expansionskapital. En notering har också den fördelen att vi blir ett publikt bolag, och mer kända för gemene man.

Christian Zanders

Född: 1971.

Familj: Tre barn.

Bor: I Göteborg.

Karriär i korthet: Försäljningschef på Märkesmännen 1991–1998, affärsutvecklare på Innovative (senare Mind) 1999–2000, försäljningschef och partner på Cirkus/Svefo Business (i dag Collector) 2000–2002. Vd för Jetshop sedan 2003.

Fritidsintressen: Löpning, tennis, resor och god mat.

Brinner för: Affärsutveckling. Att hitta nya vägar för att nå kunder är bland det roligaste som finns.

Jetshop

• Jetshop är en av de ledande leverantörerna av e-handelsplattformar och e-handelssystem för betalning och marknadsföring i Norden. Huvudkontoret finns i Göteborg.

• Efter uppköp av E-butik i Norden 2013 har Jetshop 60 anställda i Sverige, Norge och Polen.

• Tre gånger har Jetshop rankats som ett av Sveriges snabbast växande teknologiföretag, och två gånger som ett av Europas 500 snabbast växande teknologiföretag, av Deloitte.