Vinnarbilen Volvo V70 D4 testades mot Mercedes-Benz C 220 CDI, Volkswagen Passat Variant TDI, Hyundai i40 CRDi och Citroën C5 HDi.

– Det är fem mycket kompetenta bilar. Alla har bra funktioner och praktisk utrustning som standard, säger juryns ordförande Mats Lagunoff.

Med snäv marginal vann till slut Volvo V70. Högsta betygen fick Volvo V70 för säkerhet, komfort och lastutrymme.

– Det är en mycket bekväm långfärdsbil och kanske den säkraste bilen på marknaden, väldigt viktiga egenskaper i en tjänstebil. Det finns också många tillval som förbättrar säkerheten ytterligare, allt ifrån avåkningsvarnare till att bilen automatiskt bromsar in om framförvarande bil närmar sig för fort.

Det som drog ned betyget något för Volvo V70 var designen, som juryn upplevde som en aning tråkig, och det relativt höga priset. Samtliga bilar som testades var automatväxlade. För Volvo V70:s del är det dock bara den manuellt växlade varianten som har ett inköpspris under 7,5 prisbasbelopp (333 750 kronor). Är bilen dyrare än så stiger förmånsvärdet kraftigt.

Tätt bakom Volvo V70 hamnade Mercedes C 220, VW Passat och Huyndai i40, alla tre på i stort sett samma poäng. Förra årets vinnare, Huyndai i40, fick alltså se sig besegrad i år.

– Samtliga testförare tyckte helt enkelt att motorn var för svag för att fungera optimalt som tjänstebil, säger Mats Lagunoff.

Mercedes berömdes för sin komfort. Detta är också den första Mercedesmodellen i kombiutförande som ryms inom 7,5 prisbasbelopp.

VW Passat var den enda fyrhjulsdrivna bilen i årets tjänstebilstest.

– Det är starkt att kunna bygga in fyrhjuldrift för 7,5 prisbasbelopp. Det är annars ett dyrt tillval.

Om det var jämt bland bilarna i topp, så var det desto tydligare vilken bil som hamnade på sista plats. Citroën C5 fick de lägsta betygen.

– Den upplevdes som instabil på kurviga vägar. Som säljare, med stora säljdistrikt, kör man ju inte alltid på stora Europavägar, säger Mats Lagunoff.

Juryns motivering

»Volvo V70 har mycket hög komfort och praktiska funktioner. Allt har sin plats i en inredning med bland annat ny innovativ instrumentpanel. Kanske klassens säkraste bil, med högt krockskydd. Klassisk design, där en omgjord front och nytt bakparti ger en noblare framtoning. Sammanfattningsvis upplever juryn att en redan bra bil har blivit ännu bättre.«

Så här går tjänstebilstestet till

För många säljare är tjänstebilen ett centralt arbetsredskap och många gånger även i stor utsträckning deras arbetsplats. Därför genomför Säljarnas Riksförbund varje år ett tjänstebilstest där säljare provkör, testar och utser årets tjänstebil.

Årets test genomfördes på vägar runt Nääs Fabriker i Tollered utanför Göteborg.

Bilarna bedöms utifrån säljarens behov. Bland annat ska bagageutrymmet vara rymligt och praktiskt. Allting i bilen måste vara smart placerat och lätt att nå. Viktiga hjälpmedel är till exempel informationsskärm med telefon, bluetooth och andra praktiska finesser.

Bilarna som testats är volymbilar. De ska ha låg bränsleförbrukning och helst högsta betyg i Euro NCAP:s krocktester. Priset är också viktigt, så att inte förmånsvärdet skjuter i höjden.