Widespace grundades i mars 2007 av Patrik Fagerlund och kollegan Henric Ehrenblad. Att sälja mobilannonser var vid den här tiden en nisch som ännu låg i sin linda, men tajmingen skulle snart visa sig vara den rätta.

Patrik Fagerlund har en bakgrund som säljare på telekombolaget Ericsson. I 16 år arbetade han i den världsomspännande koncernen med försäljning av bland annat 3G-system, mobilt internet och system för mobila betalningar. Följaktligen hade han en god grund att stå på.

– Vi hade den här idén redan 2004. Sedan såg jag hur ett amerikanskt bolag inom mobilannonsering gjorde väldigt bra ifrån sig 2006, och det var då vi bestämde oss. Det bolaget blev senare uppköpt av Google, berättar Patrik Fagerlund.

De första åren var det Patrik Fagerlund och Henric Ehrenblad själva som sålde annonser till mediebyråerna. Men det gick trögt. Apple hade visserligen lanserat sin första iPhone i januari 2007, men det tog ytterligare två år innan de stora varumärkena ville synas i mobilen.

– Det var först när marknadsföringsmänniskorna ute på företagen och folk på mediebyråerna satt med egna iPhones eller Androidtelefoner i händerna som det började röra på sig.

I dag är Widespace ett av de ledande svenska bolagen inom mobilannonsering. Widespace agerar mäklare mellan annonsörer och de publicister som ingår i företagets nätverk. Patrik Fagerlund kallar verksamheten för premium mobilannonsering, då Widespace bara samarbetar med välkända publicistvarumärken som Eurosport, Wordfeud, Dagens Nyheter, Radio NRJ, Expressen, TV4 och Mix Megapol.

– Vi äger inget eget innehåll, som Expressen och Aftonbladet gör, därför måste vi samarbeta med sådana spelare för att kunna visa våra annonser någonstans.

För annonsvisningar på mobilsajter och i mobilappar använder Widespace ett egenutvecklat annonshanteringssystem. Med hjälp av företagets algoritm (en uppsättning instruktioner), som räknas om varje sekund, flyttas annonserna till de ställen i annonsnätverket där de får mest uppmärksamhet och flest klick. Algoritmen maximerar även automatiskt räckvidden i nätverket för att nå så många användare som möjligt.

– Samtidigt använder vi hela tiden de möjligheter som finns i mobilen för att skapa bättre effekter i annonserna och mer tilltalande media för användarna, förklarar Patrik Fagerlund.

Till de format som tillhandahålls hör bland annat videor, ljudannonser och 3D-animeringar.

Widespace har även på egen hand utvecklat ett antal tekniska lösningar. Strax före midsommar lanserade företaget till exempel väderstyrning av annonser, där annonsörerna själva kan reglera vad som ska visas vid olika sorters väder och temperaturer. I slutet av sommaren sjösatte företaget också, i samarbete med det amerikanska mjukvaruföretaget Nuance, världens första röststyrda annonskampanj för mobilen på Expressens och TV24:s mobilappar. Här kunde användarna klicka på en annons för att sedan med rösten ställa frågor om innehållet. Tanken med röststyrning är att skapa en mer underhållande och minnesvärd upplevelse som gör att användaren lättare kommer ihåg annonsen.

– Kampanjen väckte uppmärksamhet, inte bara i Sverige och i Europa, utan också runt om i världen. Det blev bland annat artiklar i Wall Street Journal och på CNBC, så det var riktigt kul, berättar Patrik Fagerlund.

Även trender i användarbeteenden studeras för att kunna användas vid annonsförsäljningen.

– I vissa appar måste man till exempel dela med sig av uppgifter om kön, ålder och postort för att få använda appen gratis. Den informationen kan vi sedan använda för att rikta annonserna.

Widespace växer stadigt och har i dag verksamhet i Sverige och åtta andra länder, och över 100 anställda varav cirka hälften i Sverige. 2010 var omsättningen knappt 2 miljoner kronor, 2011 drygt 15 miljoner och förra året drygt 45 miljoner kronor. I år tror Patrik Fagerlund att omsättningen hamnar på närmare 150 miljoner kronor, ändå är den största utmaningen för Widespace att det måste komma in mer pengar i mobilannonseringen.

– Den genomsnittlige svensken använder 10–15 procent av mediadagen till att titta på mobilen, medan bara ungefär 2 procent av de totala annonspengarna går hit. Så efterfrågan är mindre än tillgången. Men det kommer att öka, medievärlden är ganska konservativ och det tar tid att flytta pengar från ett medium till ett annat.

Bland företagets annonsörer återfinns framför allt modebutiker, mediebolag, spel- och vadhållningsbolag samt bolag inom bilindustrin. Försäljningen sker främst via möten med mediebyråerna.

– Våra säljare är i mångt och mycket konsultativa försäljare, istället för rena säljare, eftersom många fortfarande inte förstår det här mediet.

Kravet på säljarna är därför att ha en djup förståelse för vad som händer i den tekniska världen kring mobilen och en förmåga att kunna förklara det på ett enkelt sätt.

Samtidigt letar företaget efter nya talanger.

– Vi växer med marknaden och med vår försäljning, så vi kommer att fortsätta plocka in säljare både i Sverige och utomlands, till exempel i Frankrike, Tyskland och England.

Vad är det då som har drivit dig att starta och utveckla Widespace?

– Det kan låta pretentiöst, men om jag från mitt perspektiv tittar på vilka som är hjältarna i samhället i dag, så är det de som skapar arbetstillfällen. Och jag vill gärna tillhöra hjälteskaran genom att skapa ett bolag som blir bestående och levererar värden till sina anställda och de användare som på något sätt berörs av företaget. Sedan har jag investerat otroligt mycket pengar och tid i företaget, så jag vill förstås också ha avkastning på det.

Samtidigt beskriver han framtiden för mobilmarknadsföring som »otroligt ljus«.

– Men så fort vi slappnar av är vi inte relevanta längre. Vi måste alltid vara på tårna och hitta nya lösningar, resonerar han.

Vilken är drömvisionen för dig när det gäller mobilmarknadsföring?

– Att företag tänker på Widespace när de tänker på mobilannonsering. Att Widespace blir det naturliga valet för företag när de vill nå användare i den mobila kanalen. Det är drömvisionen, och den gäller egentligen på global basis.

Patrik Fagerlund

Född: 1969.

Familj: Fru och tre barn.

Bor: På Gärdet i Stockholm.

Karriär i korthet: Utbildad civilingenjör. Olika försäljnings- och chefstjänster inom Ericsson. (Production Manager 1995–1997, Business Manager 1997–2002, Director Business Development 2003–2006.) Grundare av och vd för Widespace sedan 2007.

Fritidsintressen: Familjen, tennis, golf, skidåkning och vindsurfing.

Brinner för: Alla former av tävlingar, och Widespace.

Annonser i mobilen växer mest

• Internet- och mobilannonseringen bedöms öka stadigt de kommande åren för att landa på drygt 10,3 miljarder kronor 2015.

• Den samlade tillväxten 2011 till 2015 beräknas därmed till 50 procent

• Starkast tillväxt återfinns inom mobilmarknadsföring och webb-tv.

Källa: Institutet för Reklam- och Mediestatistik, IRM. December 2012.