Sveriges Annonsörer har med hjälp av data från TNS Sifos undersökning Orvesto Konsument har analyserat uppgifter om drygt 14 000 svenskar och deras varumärkesval.

− Bilbranschen är starkt konkurrensutsatt och att träffa rätt i målgruppen med sin marknadskommunikation är avgörande, säger Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Den typiske Audi-ägaren exempelvis, gillar inredning, tittar gärna på sport − både live och på tv samt spelar tv-spel. Däremot är intresset svalt för fackliga frågor, bantning, kungligheter och handarbeten.

Den som äger en Mercedes är enligt statistiken mer intresserad än snittet av bilar, motorcyklar, skattefrågor, teater, djuretiska frågor och motorsport. Mindre intressant är motion, träffa nya människor, läsa böcker och miljövårdsfrågor.

BMW-ägaren är den mest nyfikna och intresserade av dem alla. Alla extremsporter finns exempelvis med på den typiska BMW-innehavarens intresselista. Men även områden som privatekonomi, utrikespolitik och vinprovning finns med. Intresset för kändisar, sportfiske och föreningsverksamhet är däremot något lägre.

Opelägaren intresserar sig för alternativ hälsovård, yoga, sudoku och kungligheter i större utsträckning än genomsnittet och den typiske innehavaren av en Renault gillar att läsa böcker, arbeta i trädgården och intresserar sig för miljövårds- och jämställdhetsfrågor.

De som äger en Volvo eller Volkswagen är de som sticker ut minst från genomsnittet. De gillar det som alla andra gillar. Fast något mindre.