Något oväntat vann Hyundai i40 utmärkelsen Årets tjänstebil 2012, i konkurrens med Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Volvo V60 och Toyota Avensis.

Det är Säljarnas Riksförbund som genomfört sitt årliga test av tjänstebilar. För många av Säljarnas medlemmar är bilen inte bara ett transportmedel utan också en arbetsplats. Att köra 5 000 mil eller mer per år i tjänsten är inte ovanligt.

Därför vägde faktorer som komfort, säkerhet, lastutrymme och praktisk inredning tyngre än prestanda när fem säljare testkörde de fem bilmodellerna.

Bilarna som testades är alla dieseldrivna kombibilar i prisklassen 230 000 till 300 000 kronor, det vill säga under 7,5 prisbasbelopp vilket är viktigt för att förmånsvärdet inte ska skjuta i höjden. Alla uppfyller årets miljökrav på högst 120 gram koldioxid per kilometer.

Testpatrullen bestod av både kvinnor och män, av olika längd och kroppsbyggnad.

Marie Tapper var en av dem som hade Hyundai i40 som sin favorit.

– Jag kör mycket i Stockholmsområdet, därför vill jag ha en lite mindre bil som är lättmanövrerad och lätt att parkera. Samtidigt är det viktigt att sitta skönt och att bilen är pigg så att man kan göra säkra omkörningar.

Marie Tapper jobbar med grafisk produktion och har ofta med sig produktprover, därför är lastutrymmet viktigt. I det avseende var Passaten bäst, tycker hon. Förarutrymmet ska också vara praktiskt med bra fack och förvaringsmöjligheter.

– Jag har alltid mycket saker i bilen. Finns det inte bra förvaring ligger det snart grejer överallt.

Hur bilen ser ut är också viktigt för en säljare.

– Jag blir glad av en snygg bil. Vilken bil man har spelar också roll när man möter kunder. Den ska vara snygg och ge lite status. Men den får inte vara för flashig, det kan sticka i ögonen.

– Bilen ska också vara ren och prydlig. Jag skulle därför aldrig välja en vit bil, som snabbt blir smutsig, säger Marie Tapper.

För Jörgen Lundin är komforten väldigt viktig eftersom han har hela Sverige och delar av Norge som säljdistrikt – det blir många och långa resor. Lastutrymme har mindre betydelse eftersom han säljer it-tjänster och bara behöver ha med sig sin bärbara dator.

– Därför var Volvo V60 min favorit bland testbilarna. Den hade skönast säten och den bästa körkomforten. Lastutrymmet däremot var inte det bästa.

I vinnarbilen föll han för backkameran i backspegeln.

– Det var innovativt och visar på nytänkande. Jag blev också väldigt förtjust i den eluppvärmda ratten. Det är detaljer som höjer upplevelsen.

Henrik Degling, produktchef för Hyundai Sverige, tycker att valet av testbilar var logiskt och väl representerar det som tjänstebilsköpare efterfrågar.

– Komfort och säkerhet är det allra viktigaste. Oftast finns även kravet att bilen ska vara miljöbilsklassad. Det blir också allt vanligare att man väljer en mellanklassbil istället för större bilar, säger han.

Hyundai i40 tog hem segern med motiveringen:

"Årets tjänstebil har en modern design som talar direkt till känslorna. Den har ett formskönt yttre och en innovativ förarmiljö i kombination med frikostiga förvaringsutrymmen och ett stort och funktionellt bagageutrymme. Ett extra plus för backkamera i backspegeln med en klar och tydlig bild som även visar säkerhetszoner. Dessutom har den valda bilen en behaglig och trygg körkänsla. Som extra innovativt upplevdes eluppvärmd ratt och ett eluppvärmt baksäte.

Bilen är prisvärd med ett generöst garantipaket som bland annat innefattar fem års nybilsgaranti med fri körsträcka."