KRÖNIKA

Sociala medier kan vara en bra väg till nytt jobb. Både på kort sikt för att hitta lediga säljjobb och på lång sikt för att bygga ditt personliga varumärke. Mikael Lindqvist tipsar om vilka kanaler du ska använda för vilka syften.

Att bygga ditt personliga varumärke handlar om att identifiera dina styrkor och bestämma vilka kärnvärden du vill fylla ditt varumärke med. När det är gjort ska du skapa en strategi för att nå ut med ditt budskap.

På samma sätt som du marknadsför en produkt ska du hitta rätt målgrupp och identifiera var de befinner sig. Du hittar till exempel många diskussionsgrupper och värdefulla kontakter inom försäljning på Linkedin medan du lätt kan snappa upp aktuella jobb på Twitter.

Skillnaden mellan att ha en utarbetad strategi för ditt personliga varumärke och att stå utan, är trovärdigheten i budskapet du förmedlar. När du kommunicerar i de sociala medierna märks det snabbt om du inte vet vad du pratar om. Fyller du däremot ditt budskap med något relevant som mottagaren har nytta av, stärks du som specialist.

På Twitter har du möjlighet att följa människor som kan vara nyckelpersoner i jakten på ett nytt säljjobb. Här kan du dels snappa upp diskussionsämnen din målgrupp pratar om, dels identifiera relevanta hashtags (#) där alla inlägg om ett specifikt ämne eller lediga säljjobb samlas. Här kan du, liksom i Linkedingrupperna vara med i diskussionen och lyfta fram din kompetens.

Facebook anses fortfarande först och främst vara ett mer privat forum. Men chansen är stor att du har vänner inom din yrkeskategori. Sprider du till exempel blogginlägg eller väljer en mer professionell strategi i dina statusuppdateringar så kan ditt nätverk fungera som bärare av ditt budskap. På Facebook kan du enkelt följa rekryteringsföretag inom säljsegmentet för de senaste jobben.

Att registrera sig på Linkedin öppnar många portar. Där når du en stor målgrupp, du blir sökbar och kan kommunicera din kompetens och dina styrkor.

En stor styrka med Linkedin är alla de specialistgrupper som finns. Självklart kan du utnyttja Linkedin för att bara söka tjänster, men då missar du styrkan i verktyget. Vill du lyfta fram din kompetens och bygga ditt varumärke finns det många grupper att gå med i. Men kom ihåg att bara gå med i de grupper där du vet att din målgrupp finns. Här har du chansen att visa upp dina färdigheter och delta i diskussioner. Har du identifierat rätt grupper och diskussionsämnen finns det massor av människor som potentiellt kan vara en väg in till ett nytt jobb. Varför inte starta en egen grupp inom det område du vill rikta dig mot?

Ett annat väldigt bra sätt att stärka din ställning som specialist inom ett speciellt säljsegment är att starta din egen blogg. Sprid varje blogginlägg via Facebook, Twitter och Linkedin och identifiera andra bloggar där din målgrupp finns. Kommentera andras blogginlägg och lyft fram din egen blogg när tillfälle ges. Du kan också kontakta bloggare inom samma sfär för att höra om de vill hjälpa dig med länkar till din blogg. På det sättet får du snabbt fler relevanta läsare.

Använd flera kanaler

  • Twitter. Följ nyckelpersoner. Identifiera hashtags där lediga säljjobb samlas eller där relevanta ämnen diskuteras. Delta i diskussionen och lyft fram din kompetens.
  • Facebook. Följ rekryteringsföretag inom säljsegmentet. Bli inte för privat i dina statusuppdateringar, välj en mer professionell strategi.
  • Linkedin. Hitta relevanta specialistgrupper att gå med i, där din målgrupp finns. Eller starta en egen grupp.
  • Blogg. Med en blogg kan du verkligen profilera dig som specialist. Sprid dina inlägg via Facebook, Twitter och Linkedin.