På Unilever, som är en av världens stora leverantörer av konsumentprodukter, är utbildningsbakgrunden på säljsidan både viktig - och mindre viktig. Det säger Eva Idmark, HR-ansvarig för säljsidan på Unilever i Sverige.

– Det beror på vilka roller vi rekryterar till.

En key account manager har det övergripande kundansvaret för hela produktportföljen inom en kategori och aktiviteter mot butikskedjorna.

– De allra flesta av våra key account managers har en civilekonomexamen eller liknande. Men det finns även de som har skaffat sig motsvarande kompetens genom en omfattande butikserfarenhet eller säljare som har kompletterat sin utbildning.

När det gäller rollen som utesäljare kan det räcka med gymnasieutbildning om man har tidigare säljerfarenhet, eller butikserfarenhet.

– De behöver förstå branschen, ha utgångspunkten att sätta konsumenternas behov i fokus och erfarenhet av butiksekonomi: hur kompletterar den här produkten just den här butikens utbud? Så minst lika viktigt som utbildningsbakgrund är praktisk erfarenhet och god förmåga att arbeta självständigt ute på fältet.

Unilevers erfarenhet av Yrkeshögskola är "väldigt goda".

– Det är en jättebra rekryteringskälla för oss. Den första kontakten skapas ofta genom praktik under utbildningen. Det är ett bra sätt för både oss och personen att lära känna varandra.

Yrkeshögskolan räcker dock inte för att bli key account manager på Unilever.

– Har man den ambitionen bör man komplettera med ytterligare utbildning samt erfarenhet från sälj och kundrelationer.

Att skaffa sig en hel utbildning på distans parallellt med heltidsarbete tror hon dock inte passar vem som helst.

– Min erfarenhet är att du måste vara mycket målinriktad för att klara det. Det är ju som att ha två jobb samtidigt.

Profficeföretaget Dfind IT, som arbetar med rekrytering och bemanning, rekryterar just nu företagssäljare till sin egen verksamhet. Dfind IT kräver ingen säljutbildning av sina företagssäljare.

– Det viktiga är personens driv och erfarenheter, berättar Anneli Magg, affärsområdeschef för Östergötland och Jönköpings län.

Men bristen på erfarna säljare av tjänster är stor i hela landet. Så har man en utbildning kan det vara ett stort plus.

– Just Yrkeshögskolan och Ky är klart intressanta för oss, bland annat för att de är mycket praktiska.

Har man dessutom inriktat praktiken i utbildningen och examensarbetet på företagsförsäljning kan det i viss mån kompensera brist på andra erfarenheter som företagssäljare. Däremot stöter Anneli Magg aldrig på sökanden med högskoleutbildning i försäljning.

– Det är inte heller något vi letar efter, även om vi värdesätter utbildning. Och är man väl anställd på större företag som Proffice finns ofta interna utbildningar som är bra.