Klimatarbetaren: ”Jag är hoppfull”

Det går att få Sverige fossilfritt till 2045, med ett leende på läpparna. Det menar Svante Axelsson, regeringens samordnare i frågan. Dessutom vet han vilken tjänste--bil du ska välja för klimatets skull.

Förhandla smart – och bli happy

Tänk om det gick att komma överens med alla kunder, även de hopplösa. Omöjligt, tänker du. Inte alls, menar forskaren Lars-Johan Åge.

Lars-Johan Åge: Fem steg till lyckat avslut

Bli en bättre säljare med happy happy-metoden. Här är forskaren Lars-Johan Åges modell för hur du och din motpart ska känna er nöjda i en affärsförhandling på både kort och lång sikt.

”Börshajen” Andra Farhad tipsar:

Du är en bra säljare och drar in en riktigt trevlig summa pengar varje månad. Men känner du att du ändå inte har riktig koll på din ekonomi? Det blir liksom aldrig några pengar över att spara och investera. Här är Börshajens bästa tips.

”Jag bytte tävling mot tillit”

Säljutbildaren Helena Lehmus har passion för affärer, och hon vet sina gränser.– Använd ditt driv, men slösa inte med det på vad som helst, säger hon.

Hjälp, jag säljer inget!

Du gör samma saker som tidigare, men drar ändå inte in några ordrar. Panik! Lugn, du har hamnat i en säljdipp. Det är vanligt. Och hjälp finns att få.

Säljaren Emanuel blev utbränd redan vid 21: ”Jag hade ständigt jobbet i tankarna”

Höjda säljmål, frestande bonusar i horisonten och ständig stress. Emanuel Nilsson gick rätt in i kaklet, men kom tillbaka som en lugnare och klokare människa – och säljare.

Säljare på väg - en tillbakablick

Från medeltiden och framåt var det vanligt med gårdfarihandlare, kringresande försäljare som åkte runt i Sverige. I mitten av 1800-talet fanns 5000–7000 gårdfarihandlare i Sverige. De sålde främst egna hemslöjdsalster som mattor, korgar, liar och rep. Gårdfarihandlarna kallades också knallar eller nasare, som med tiden har blivit en nedsättande betäckning för resande säljare.

Från fulsälj till nöjdare kunder

De jagade kunder i gallerior och fick mängder med klagomål. Men när säljarna på Telenorbytte metod blev resultatet nöjdare kunder – och gladare säljare.

Få mer gjort – ta en paus

Sommaren är en bra tid att ta paus. Nu kommer det också en bok i ämnet. Vi blev nyfikna och ställde några frågor till författaren Patrik Hadenius.