"Försäljning och tävling sitter i själen"


Foto: Johanna Henriksson

Nils Flygare är en inbiten säljare som just nu står inför en utmaning – att i mogen ålder vara arbetssökande. En positiv eldsjäl som med en tydlig strategi tar sig an uppgiften att sälja in sig själv hos arbetsgivare, nio till fem varje dag.

Det var av en ren tillfällighet Nils Flygare hamnade i säljyrket. Vägen som ekonom var utstakad, men så fick han frågan om han kunde tänka sig att jobba som säljare inom sitt område, ekonomisystem, och nappade.

– Sedan den dagen har jag aldrig befunnit mig i en komfortzon, utan bearbetat vita fläckar på kartan och det har passat mig mycket bättre. Mitt sinne mår bäst under belastning och jag gillar att slutföra affärer, säger Nils.

Med åren har han skaffat sig en gedigen erfarenhet inom försäljning och marknadsföring av programvara, men han har även rekryterat säljare och öppnat nya områden för försäljning åt en rad stora och medelstora företag.

– Jag kräver inte struktur utan skapar den och jag försöker alltid nå mina mål. Det som lockar är kontakten med kunder. Försäljning och tävling sitter i själen, jag går igång på det.

Nils har varit med om ett omvälvande paradigmskifte när det gäller säljrollen. Dagens kundgeneration är, menar han, påläst och kunnig. De har googlat produkttester och prisjämförelser, kollat Facebook, Youtube, bloggar och twittrat om inköp.

– Tidigare gällde det att hitta potentiella kunder, i dag skannar potentiella köpare marknaden via sociala medier och då gäller det att vara synlig.

I sin 19-åriga dotter Emma, som även hon jobbar som säljare, ser han typiska drag för dagisgenerationen: en orädd och kommunikativ säljanda.

– Hon är betydligt mer flexibel och inte i behov av mer än sin Mac och sin Iphone för att sälja, medan jag själv gärna vill ha ordning och struktur, ett skrivbord och ett kontor. Hennes generation har också en bra förmåga att kommunicera sin vilja och en oräddhet som är spännande.

När Nils blev friställd efter nedskärningar på företaget där han jobbade var Säljarnas en positiv upplevelse.

– Jag har fått all professionell hjälp av duktiga jurister jag behövt och dessutom ett positivt bemötande. Det har varit oerhört värdefullt, säger han.

Att vara arbetslös, eller arbetssökande som Nils föredrar att kalla det, betraktar han snarast som ett nio till fem-jobb.

– Det gäller att bearbeta marknaden strategiskt, ta kontakt med hr-chefer, försäljningschefer och andra chefer och hålla det sociala kontaktnätet levande, och inte minst ha en synlig profil på Linkedin.

En undersökning från Pensionsmyndigheten visar att arbetsgivare svängt i attityden när det gäller äldre arbetskraft. Fler är positivt inställda i dag än för tio år sedan.

Utmaningen, menar Nils, är att få arbetsgivare att förstå att man fortfarande har vilja, driv och energi och är aktiv i sitt lärande. En annan tröskel kan vara att man tror att lönekravet är för högt.

– Kanske finns det en rädsla att man som äldre inte kan passa in på en arbetsplats med yngre kollegor. Men det brukar lösa sig bara man träffas.

Ett av hans främsta argument i marknadsföringen av sig själv är att han kan vara produktiv från första dagen. »I land on my feet running«. I bakfickan finns tankar om att starta eget.

– Att registrera företag och börja jobba är enkelt. Det svåra är att hitta en bärande affärsidé som jag tror tillräckligt starkt på. Just nu läser jag en bok om 150 affärsidéer, säger Nils och skrattar.

Strategier för att hålla sig uppe mentalt är gammal hederlig disciplin och fasta rutiner, men även att resa med familjen och förkovra sig.

– För att må bra och kunna ha en kropp som håller springer jag, ett skönt löpargäng ger också god gemenskap. Tävlingsmomentet är viktigt även där.

Drivet att åter komma ut i arbetslivet är stor.

– Jag mår bra av att jobba och behöver intellektuella utmaningar, det är som mental jogging. Kämpaglöden och nyfikenheten är kvar, jag ser fram emot nya utmaningar och kundkontakter.

 

Text: Margaretha Eldh