Varför ordet sälj är tabu och varför färger samt tekniker bär skulden!

Går vi ner till gatan och frågar 10 slumpmässigt utvalda om vad dom anser om säljare så kommer svaret med största sannolikhet vara negativt. Vi kommer att höra allt från lurendrejare, bluffmakare till krängare. Frågar vi precis samma personer om något företag överlever utan försäljning så kommer svaret vara nej, sälj är väsentligt för alla bolag!

Så hur kan en av dom viktigaste byggstenarna i samhället samtidigt vara tabubelagt?
Genom åren har vi haft ”säljare” som:

  • Ringer på kvällarna och stör oss mitt i maten.
  • Ringer oss mitt i jobbet med förslag direktupplästa från manus.
  • Ringer oss på helger från Malta angående investeringsmöjligheter i fonder.
  • Stoppar oss mitt i köpcentrum med så kallade oslagbara erbjudanden på telefoner och surfplattor.

Listan fortsätter.

Vi måste ställa oss själva frågan: Om någon kom hem till din mormor och stal 24 000 kronor, vad hade din reaktion varit då? Du hade ringt polisen!

Vad gör vi när en så kallad ”säljare” lurar på din mormor ett extra abonnemang på 1000 kronor i månaden, i 24 månader? Dvs 24 000 kronor? Vi gör ingenting, vi låter det normaliseras! 

Men vilka är dom riktiga skurkarna egentligen? ”säljarna” eller företagsägarna?

Jag anser att vårt störta problem är att det är så svårt samt sådan lång process att fälla ett företag som begår sådana här brott. Företagsägarna som tjänar miljoner sitter skyddade bakom ett aktiebolag medan hårt pressade ”säljare” från en gemensam företagskultur sköter smutsjobbet åt dom, många gånger ovetandes.

Modellen är ganska enkel, det handlar inte längre om hur vi hittar kundens behov eller hjälper kunden till ett bättre avtal utan nu handlar det om hur vi övertalar motparten. Genom att förstå motpartens ”färg” så kan vi lokalisera hur vi kan trycka på rätta punkterna för att få igenom affären. Genom tekniker kan vi få motparten efter fyra nej att säga ja. Fokus läggs på hur man trycker, övertalar och manipulerar istället för att lyssna, förstå och presentera en lösning till kunden.

Manipulera kontra hjälpa,
Ditt intresse kontra allas,
Fulförsäljning mot renförsäljning!

Tills vi sätter press på företagare som utnyttjar personal så kommer fulförsäljning att fortsätta.

Bli en ännu bättre säljare - Ladda ner Säljarens guide till bättre affärer!