Varför du inte alltid ska nå budget!

Dom flesta företag som har en stark säljorganisation jobbar väldigt inriktad mot budget och tid. Det är nästan alltid ”budget kontra tid” som är mätstocken för att lyckas som säljare. Detta är något dom flesta säljare som läser kommer att känna igen mycket väl! Att driva en säljorganisation utifrån ”budget kontra tid” är en väldigt effektiv strategi och något jag verkligen förespråkar men!

Här kommer det berömda Men:et!

Budget kontra tid utan att vara flexibel tillsammans med fingertoppkänsla är livsfarligt! Alldeles för många gånger stöter jag på ansvariga i säljorganisationer som manar på sina säljare att det är viktigt att affären kommer in innan datumets slut då man måste nå budget. Typiskt fenomen som uppstår vid ”budget kontra tid”. Dock om du som säljare eller företagare pushar på en affär, gör allt i din makt för att få igenom det i tid, stressar fram ett avtal egentligen, vad är bieffekten då?

Tre saker som garanterat kan hända: 

  • En kund som blir pushad till ett avtal kan många fall känna efteråt att samarbetet kanske inte va så bra.
  • Du som säljare kan missa viktiga punkter eftersom varken du eller köparen hann tänka och reflektera igenom allt.
  • Dina affärer tenderar att bli snabba affärer istället för långsiktiga relationer.

Min summering är väldigt enkelt och något jag alltid implementerar när jag bygger upp säljorganisationer.

Organisationen och säljarna ska ha ett tydligt och gemensamt mål. ”Budget kontra tid" strategi men med flexibiliteten att vi inte gör snabba affärer utan bygger långsiktiga affärer!

Bli en ännu bättre säljare - Ladda ner Säljarens guide till bättre affärer!