Värdet av kärnvärden

I ditt företag finns sannolikt några värdeord eller en värdegrund som ni fokuserar på både internt och mot marknaden. De hjälper er att välja väg och ta beslut i olika sammanhang. De blir som en gemensam kompass för er i företaget. Även om de främst ska ge er själva vägledning, så påverkar de också hur ert varumärke uppfattas av andra.

På samma sätt behöver ditt personliga varumärke sina egna kärnvärden. Jag brukar se dem som den allra viktigaste delen i ditt personliga varumärke. När de är på plats får du enklare att sätta mål, fatta beslut och nå resultat. Du har lättare att säga ja och nej, beroende på vad som stämmer bäst överens med det du står för.

Du ska inte göra om dig. Dina kärnvärden finns redan i din personlighet. Välj sådana som känns genuina för dig och samtidigt ger dig energi. Jag brukar tänka att rätt kärnvärden ger dig nytt ljus i blicken, rakare rygg och stadigare röst.

Det handlar om några väl valda värdeord som du vill ska genomsyra allt du gör, säger och utstrålar. Håll dig till några få. Tre eller fyra är ett lagom antal. Fler orkar du inte hålla levande. Ett litet antal har fördelen att varje kärnvärde får mer fokus.

En enkel väg skulle kunna vara att välja kärnvärden som motsvarar hur andra beskriver dig eller sådant som har framkommit i olika typer av personlighetstester. Gott nog. Men här är syftet annorlunda. Du ska själv hämta kraft i dina kärnvärden. De kommer att göra skillnad för dig och ge dig vägledning på ett nytt sätt.

Jobbar du med sälj och har du rörlig lön? Ladda ner vår guide “Har du rörlig lön? Då har vi listat 5 saker du definitivt måste ha koll på!

Försök att välja en unik och dynamisk kombination av kärnvärden. Det blir t ex blekt att både vara Snäll, Vänlig och Omtänksam. Däremot kan det bli dynamiskt att stå för Snäll, Trendig och Lekfull eller Omtänksam, Seriös och Inspirerande.

När du har hittat dina kärnvärden – vilket borde ta dig minst några dygns tanke och reflektionstid - och känner att de beskriver det viktigaste och mest genuina i det du står för, så behöver du ha dem med dig i allt du gör, säger och utstrålar. Väljer du att stå för trendighet, så blir det otydligt om du utstrålar traditionalism. Då har du sannolikt valt ett kärnvärde som inte är naturligt för dig. Du behöver vara konsekvent för både din egen och omgivningens skull. I början behöver du påminna dig om dina kärnvärden regelbundet. Så småningom sitter de i ryggmärgen.

För att sätta fart på din fantasi kring kärnvärden, vill jag ge dig några idéer:

Ansvar Charm Dramatik Dynamik Effektivitet Energi Engagemang Glädje Hjälpsamhet Inspiration Kreativitet Lekfullhet Lyhördhet Mod Naturlighet Passion Perfektion Stil Säkerhet Tradition Trend Uthållighet Uppriktighet Ödmjukhet

Om du glömmer allt annat i den här varumärkesresan, så skulle jag önska att du ändå minns dina kärnvärden. De kommer att göra dig stadigare och tydligare under lång tid framöver. De hjälper dig att ta rejäla kliv framåt.

"Studies have shown that the most successful people make decisions rapidly because they are clear on their values and what they really want for their lives. The same studies show that they are slow to change their decisions, if at all. On the other hand, people who fail usually make decisions slowly and change their minds quickly, always bouncing back and forth. Just decide!"

— Anthony Robbins

Nästa vecka får du fler tips kring hur du hittar dina kärnvärden. Vi ses!