Värdet av en stark identitet

Din image – omgivningens bild av dig - är viktig, men du får aldrig hamna i ett läge där du är helt bekräftelseberoende och bara lutar dig på kundens bild och bemötande av dig. Därför är det så viktigt att din identitet – din självbild - är stadig. Då kommer du att vara stark oavsett vad och vem du möter. Låt mig berätta en saga för dig.

"Det berättas om en stor krigare, som trots att han nu blivit gammal fortfarande hade rykte om sig att kunna besegra vilken motståndare som helst. Hans skicklighet med svärdet såväl som hans vishet hade gjort att han samlat många lärjungar.

En dag fick den gamle krigaren besök av en ung man som var fast besluten att utmana och besegra den gamle mästaren. Mästarens lärjungar blev mycket oroliga när de fick se vem den unge mannen var, för han hade blivit vida känd som en hänsynslös krigare. Han hade en nästan kuslig förmåga att upptäcka motståndarens svagheter för att sedan utnyttja dem till sin egen fördel. Den taktik han använde, som hittills aldrig misslyckats, var att invänta motståndarens första drag, upptäcka den svaga punkten och sedan slå till med skoningslös kraft.

Lärjungarna som tyckte mycket om sin mästare, ville inte se honom förnedras av den unge mannen och avrådde honom från att anta utmaningen. Men den gamle krigaren tvekade inte, utan gjorde sig redo för strid.

Redan på väg mot platsen där striden skulle utkämpas började den unge mannen förolämpa den gamle. Detta fortsatte även sedan de ställt upp sig, och i ett par timmars tid vräkte ynglingen ur sig hånfulla, nedsättande och förödmjukande kommentarer. Han kastade jord och spottade mästaren i ansiktet. Men den gamle stod orörlig, utan att säga ett ord till sitt försvar och utan att ge igen.

Till slut gav den unge mannen upp. Han bugade inför mästaren, förklarade sig besegrad och gav sig sedan hastigt av. Mästarens lärjungar var förstås glada över segern men kunde inte låta bli att besviket undra hur mästaren kunde acceptera att lyssna till alla förolämpningar utan att ge igen.

- Om någon kommer till dig med en gåva som du inte tar emot, svarade mästaren lugnt, vem tillhör då gåvan?

Ur Det är aldrig kört! av Kristina Reftel

Som säljare hamnar du ibland i utmanande situationer. En missnöjd kund, en krävande diskussion, tighta förhandlingsmarginaler … Stå kvar i din identitet istället för att bli en ängslig vindflöjel. Lyssna och visa respekt för kunden, samtidigt som du också utstrålar respekt för dig själv. Det gör dig trovärdig och stadig för kunden och skapar förutsättningar för goda framtida affärer.

Nästa vecka börjar vi att bygga en bro mellan din identitet och din image. Vi ses!

Ladda ner: Så jobbar du med ditt personliga varumärke - online och offline