Var där dina kunder är

När jag arbetar med bolag för att öka deras försäljning blir det ganska snabbt fokus på detaljerade frågor som till exempel ”Skall vi använda oss av LinkedIn” eller ”Fungerar det för oss att annonsera på Facebook”.

Mitt svara blir nästan alltid ”Var där dina kunder är”. De flesta av oss, inklusive jag, vill ha snabba och enkla svar som ”Börja arbeta med Social Selling på LinkedIn så löser sig försäljningen”.

Verkligheten är dock inte så enkel. Låt oss ta LinkedIn som exempel. Du har hört och sett hur andra lyckats med fantastiska resultat genom att använda sig av LinkedIn i att skapa kontakt med kunder, då borde det med andra ord fungera för dig. Om dina kunder är där, ja då ökar sannolikheten att du också kan lyckas.

Men nästan alla, i alla fall inom B2B, finns väl på LinkedIn tänker du. När jag skriver finns på LinkedIn menar jag inte att de har en profil som de besöker en gång per år utan att de är aktiva och regelbundet tar del av saker som publiceras där.

Detsamma gäller förstås oavsett kanal. Skall du vara med på en mässa? Ja, om de som du vill nå och sälja till är där är det säkert bra. Omvänt, är det en mässa med få potentiella kunder spelar det ingen roll om alla konkurrenterna är där. Då skall du inte vara där. 

Nästa fråga brukar bli hur vet jag var kunderna är. Den är inte lika enkel att svara på. Har du varit i branschen ett tag borde du ha hygglig koll på var dina kunder är online och offline. Är du kan du faktisk fråga kunderna. Vilka nätverk är de aktiva på, vilka mässor besöker de, vilka tidningar läser de? Glöm inte heller att gräva djupare för att hitta alla ställen där många av dina potentiella kunder kan finnas.

När du vet var de finns kan du börja fundera på hur du skapar kontakt och bygger en relation med dem.

Dagens tips, var där dina kunder är.

Bli en mer framgångsrik säljare - Ladda ner Säljarens guide till bättre affärer