Vad du inte ska göra när du ligger efter med försäljningen, och vad du ska prova istället

Alla som har arbetat med försäljning ett tag vet känslan av att ligga efter mot sin budget. Den där obehagliga känslan av att ligga efter trots att man sliter hårt, den där känslan av att det inte går som det ska trots att man kan det här.

Du vet att du måste agera, att du måste göra något. För de flesta blir lösningen instinktivt att göra mer, ringa mer, fler besök, skicka fler mail, fixa en kampanj till.

Aktivitet är förvisso bra, har du en hög aktivitet kommer du oftast långt och det ger alltid bättre resultat att agera än att bara stå och titta.

Dock, när det går dåligt ska du inte göra mer av samma. Visst, det kanske löser problemet tillfälligt, försäljningen kommer upp något av högre aktivitet. Samtidigt sliter du ut dig, ditt team, du tjatar ut kunderna med ditt budskap och dina kampanjer. Det går inte heller att bara göra mer hela tiden, till slut slår du i taket i aktivitet och då kommer försäljningen att rasa fort.

När det går dåligt ska du istället reflektera över vad du gör. Gå igenom din säljprocess och titta på vad som fungerar och inte fungerar. Var tar det stopp eller var är de stora problemen? Du kanske får till förstamöten men kommer inte vidare i processen, eller så kanske du tappar många affärer i slutskedet.

När du identifierat vad som inte fungerar: gör snabbt en förändring. Det handlar inte om att starta ett stort projekt utan ändra något. Gå ut två och två på första mötena för att kunna bolla hur ni går vidare, ändra upplägget på era offerter. Det behöver inte vara den perfekta förändringen utan att just få till en förändring.

Följ sedan upp resultatet, blev det bättre? Bra, ta då tag i ett annat område. Blev det inte bättre så ändra igen.

Jobbar du på detta sätt kan du hålla tempot samtidigt som du utvecklar ditt försäljningsarbete. Ökar du bara tempot riskerar du att missa utvecklingen. Stoppar du arbetet för att finna den perfekta lösningen tappar du tempot som är så viktigt för att nå framgång i försäljning.

Vet du när du ska öka tempot?

När det går bra. Då ska du öka tempot och se till att skörda. När allt fungerar är det nämligen perfekt att göra ett samtal till, ett kundbesök till. Du har en massa energi av framgången, det du gör fungerar och den ökade aktiviteten får mycket större effekt.