Utan kontinuitet kan du inte få ökad försäljning och tillväxt – eller framgång överhuvud taget

”Hur går det med träningen?”

”Det går ok, kom igång ordentligt för någon månad sedan och började gå till Gymmet. Tyvärr blev jag förkyld och sedan har det varit fullt upp med annat. Men nästa vecka drar jag igång igen.”

Har ni hört det förut? Ja det har ni säkert och ni, precis som jag, har säkert också sagt liknande vid olika tillfällen. Vi vet ofta vad vi behöver göra för att nå framgång, oavsett om det handlar om jobbet eller för att komma i form. Problemet ligger ofta inte i att förstå, utan i att göra – och i att göra det kontinuerligt.

Varför gör vi då inte alltid saker som vi vet att vi borde göra och varför gör vi det inte regelbundet?  Jag tror att det finns flera skäl. Ett är att vi ofta har för många mål samt bristande rutiner. Vi glömmer därför saker vi tänkt att vi borde göra, eller så prioriterar vi medvetet eller omedvetet ner dessa aktiviteter. Ett annat skäl kan vara vår bristande motståndskraft och vår bristande motivation. Ibland sätter vi upp aktiviteter och mål vi inte är motiverade nog för att utföra. Vi väljer då, antingen för att det inte är roligt nog eller för att vi får en motgång, att sluta göra. Jag har väldigt många gånger hört väl anpassad retorik kring varför det inte går att kontakta kunder på ett specifikt sätt trots att vi bara någon vecka tidigare trott på just det tillvägagångssättet.  Efter några försök blir de få misslyckade samtalen direkt en anledning till att ompröva en hel strategi. Ytterligare en anledning tror jag är bristande uppföljning. Vi följer inte upp oss själva eller så har vi en chef som faktiskt ägnar sin tid åt andra saker än att stötta och följa upp de aktiviteter och beteenden som ger framgång.

När jag började jobba på K2 Search, ett bolag inom Wise Group koncernen, så körde vi Ringtime. Alla i bolaget var med och vi körde varje fredag en specifik timme. Tiden var helig! Inget skulle komma emellan våra samtal med såväl befintliga kunder som med nya kunder. Syftet var förstås att skapa en kultur där kunden alltid var i centrum men också att stödja konsulter i att frigöra åtminstone EN timme till utgående försäljning. Senare utvecklades detta för några av bolagen inom koncernen till Digitime där alla arbetade digitalt för att kommunicera med kund. Kanske ett trivialt exempel för många som läser men jag kan lova att det var oerhört värdefullt för tillväxten inom bolagen som för koncernen.

Så, hur gör du då för att nå framgång i försäljning samt eventuellt i träning?

  • Sätt få mål: Du måste ha mål du är motiverad att göra och som är tillräckligt få för att du ska hinna lägga tid på dem. Gärna kvantitativa som kvalitativa. När du satt upp ett nytt mål, fundera kring om något gammalt mål kan tas bort, kanske är de inte relevanta längre.
  • Skapa rutiner och håll dig till dessa. Se till att schemalägg de aktiviteter du ska göra. Sedan ska ”inget” komma emellan dig och din plan. Det är väldigt lätt att för sig själv förklara varför man hoppat över en aktivitet men varje gång det sker, utan riktig anledning, så är du på väg mot ett misslyckande om du inte ser upp.
  • Följ upp dig själv eller be någon följa upp dig: Jag har skrivit det förut, följ upp dig själv om ingen annan gör det. Har du en chef, se till att denne stöttar och följer upp. Det förtjänar du!
  • Misslyckas du, upp i sadeln igen. Det var inget fel på din plan! Det är klart att det finns dåliga planer men innan du ger upp. Utvärdera varför det inte fungerar, ofta krävs bara revideringar – inte att du ger upp!

I min försäljning följer jag mina egna råd men gällande träningen så insåg jag för några veckor sedan att jag hade fyra fel av fyra enligt ovan. Fel mål, taskiga prioriteringar, ingen som följde upp och jag gav upp lite lätt. Jag tog bort några meningslösa mål jag haft sedan tidigare som inte kändes relevanta längre. Jag har börjat schemalägga träning för att få ihop livet med jobb och barn så inga ursäkter finns. Bestämde mig för att bita ihop och lever som jag lär, jag lät en coach jag arbetar med följa upp mig. Känns faktiskt väldigt bra så när du möter mig nu kommer du kanske inte se ett fysiskt fenomen, men jäklar vad jag mår bra.