Två enkla och smarta sätt att hålla koll på konkurrenterna

Inom i princip alla branscher är det stenhård konkurrens och produkterna och tjänsterna skiljer sig marginellt åt på pappret. Det är oftast faktorer som tajming, personliga relationer, förmågan att förstå och kommunicera med mera som avgör framför specifikationer och pris.

Det är dock bra att hålla ett öga på konkurrenterna och se vad de gör både produktmässigt och på andra områden. Det finns en mängd mer eller mindre bra sätt att hålla koll på konkurrenterna. De två enklaste och troligen smartaste är:

Via kunder

Med största sannolikhet har dina befintliga kunder blivit uppvaktade av minst en, troligen flera av dina konkurrenter. Dina kunder har också en unik position att se för- och nackdelar med dem utifrån att de arbetar med dig idag.

Det absolut bästa sättet att ha koll på konkurrenterna är att fråga dina kunder.

Du kan förstås fråga rakt på om dina konkurrenter, även om det inte är en taktik jag skulle rekommendera. Möjligtvis i undantagsfall kunder du har en mycket nära och god relation med.

Du skall däremot ta för vana att så fort du vinner en affär ställa frågan varför de valde er, vad de saknade hos er och hur de värderade de olika erbjudanden de fått. Självfallet även frågan om du tappat en affär.

Förlorar du en kund är det bra med en avslutsintervju. Djupdyk i er relation och orsaken till att ni valdes bort.

Via sociala medier

Självfallet börjar du med att googla dina konkurrenter, besöker deras hemsida och så vidare. Ta sedan och titta på deras konton i sociala medier. Vad postar de på Facebook och LinkedIn till exempel? Hur många följare har de? Vad skriver man i kommentarerna på deras sidor, får de mycket likes och så vidare.

Går du igenom dem på ett strukturerat sätt får du oftast en bra och samlad bild av vad som är på gång och vad man fokuserar på just nu.

När dina kunder är större företag är det ofta bra att söka på de olika social nätverken då det ofta pågår diskussioner i grupper där dina konkurrenter, eller ditt företag för den delen, kan vara omnämnda.