Tre misstag som gör att du misslyckas i kundmötet

Det blir svårare och svårare att få till personliga möten med kunder. När du väl får möjlighet att sätta dig ned med kunder öga mot öga gäller detta att få ut det mesta möjliga av mötet.

Det är många saker du skall tänka på för att få till det perfekta mötet. Det finns dock tre vanliga misstag som säljare gör och som leder till många misslyckade möten.

Dåliga förberedelser

Du har lagt en massa tid på att få till mötet, om du inte lägger ordentligt med tid på att förbereda dig är all den tiden bortkastad. Om någon har tagit sig tid att träffa dig och du inte är ordentligt förberedd är det till att börja med förolämpande mot personen i fråga. Det gör också att du med största säkerhet inte kommer att få det önskade utfallet av mötet.

Dålig planering av mötet

Det spelar i grunden ingen roll om du har ett eller 20 kundbesök i veckan. Varje möte behöver planeras utifrån sina speciella förutsättningar. Självfallet har du en grundmall för hur du gör ett bra första möte, men att köra exakt lika på alla första möten duger inte. Vi tar första mötet som exempel, du utgår självfallet från din mall. Sedan anpassar du det utifrån företaget och personen du skall träffa och dennes förväntningar. Det kan handla om att addera ett par kundunika bilder i din presentation, byta ut referensföretagen eller liknande.

Inte förberett relevanta frågor

Precis som att du har en mall för möten har du ett grundläggande frågebatteri. Även här gäller att mallen i sig inte räcker. Du behöver förbereda relevanta och anpassade frågor till just det aktuella mötet. Frågorna är grunden för att kunna lösa kundens problem och på så sätt göra en affär. Ställer du inga frågor kan du inte förstå kundens problem och förstår du inte kan du inte lösa dem.