Tips när kunden vill prata pris

I nästan alla affärer gäller att kunden förr eller senare vill diskutera priset. Det finns metoder för att undvika prisdiskussioner, men de tar tid att lära sig och även när du behärskar dem väl finns en risk att kunden vill prata pris. Att kunden vill prata pris är med andra ord något de flesta av oss måste hantera mer eller mindre ofta. Det är alltså något du skall vara inställd på, inget att bli nervös för eller tycka är jobbigt.

Har du gjort ett bra säljarbete och visat på ditt värde, löst kundens problem och sålt in både dig själv och ditt företag står du bättre rustad inför prisdiskussionen. Här kommer några tips på hur du hanterar diskussionen när det är dags.

Det första är att när kunden vill prata pris gäller det att vara beredd och ha en strategi. Hur skall du hantera kundens fråga om lägre pris? Är du villig att förhandla? Är du förberedd? Eller är din strategi att står kvar och sälja in värdet? Att ha en klar strategi är ett måste för att lyckas med prisdiskussionen.

Erbjud aldrig ett lägre pris om inte kunden frågat efter det. Jag har sett det så många gånger. Kunden bara antyder något om priset och säljaren ger en rabatt utan att ha fått en förfrågan. Att vara förberedd på en prisförhandling betyder inte att du per automatik skall sänka priset. Lyssna på kunden, vänta på att kunden uttryckligen frågar efter ett lägre pris.

Våga säga nej. I många fall säljer du dig och din produkt alldeles för billigt bara för att du inte vågar stå emot. Att säga nej fungerar betydligt oftare än du tror.

Träna, träna och träna mer på förhandling. Det gäller med nästan allt, träning gör att du blir bättre. Utnyttja därför alla möjligheter du får att träna på att bli riktigt bra på att förhandla.

Ge och ta. Vill kunden ha något, det vill säga lägre pris, bör du får något. Det kan vara att du leverera mindre volym, längre leveranstid osv. Ge och ta är en enkel grundregel i prisdiskussioner.

Slutligen, var cool. Prisförhandlingar ingår i jobbet. Det betyder inte att du är på väg att tappa kunden utan snarare tvärtom. Den man diskuterar pris med vill man nästan alltid göra affär med.

Har du rörlig lön? Ta del av Emils erfarenheter som säljare och få koll på din semesterersättning!