Telefonförsäljning blir framtidens finkanal

Som bakgrund så vill jag gärna påpeka att många tyvärr ser säljare som en lägre stående varelse. Onda människor som man gärna vill snacka och trycka ned. Vi säljare har stora delar av samhället, politiker och någon slags allmän uppfattning om att vi inte bidrar utan bara stör med våra ”krängar fasoner”.

Detta utan att tänka på att försäljning försörjer oss alla. Varenda skola, sjukhus, politikerlön, poliser, brandkår, ja listan kan göras hur lång som helst. Allt det finansieras av att någon har sålt något till någon annan.

Vi säljare borde egentligen motta hederspris av Kungen för att vi klarar att utstå ett av världens mest krävande yrken. Men det är en helt annan historia.

Krängar fasoner

Den vanliga feluppfattningen som många har är att en säljare är någon som tjatar eller lurar in en kund i ett avtal. Det är helt fel. En som tjatar in en kund är en person som har fått för dålig utbildning, har en för dålig produkt eller helt enkelt inte förstår hur deras arbete ska gå till.

En ”säljare” som lurar kunder är en bedragare förklädd till säljare och ska mer jämställas med en brottsling än en säljare.

Ingen seriös säljare eller säljchef arbetar på det sättet!

Försäljning är något helt annat

En riktig säljare har helt andra mål än Krängaren. Istället för att lura in eller tjata in kunden i ett avtal så hjälper säljaren kunden att inleda en köpprocess, göra en behovsanalys och presentera den perfekta lösningen för kunden. En lösning som ger kunden ett reellt och upplevt värde. Man ger alltså kunden en bättre lösning än vad de har idag och hjälper kunden att lösa ett problem som de har i dagsläget.

Varenda bransch satsar på digitalisering

I takt med att framtiden blir mer och mer digitaliserad så ökar kundernas behov av att få support och mänsklig kontakt. Många företag satsar på chattar, AI, automatiska telefonsvar, botar. Ja listan kan göras hur lång som helst på vad vi kommer att se i framtiden. Men frågan är:

Vill vi kunder ha det?

Framtidens finkanal

Det många glömmer är människors behov att bli sedda och hörda, att känna uppskattning och att köpa något för att det ger oss en känsla av välbefinnande. Att köpa en onödigt dyr klocka i en exklusiv butik för det ger oss känslan av lyx. Att få riktigt bra hjälp av en säljare att välja ut den perfekta presenten eller kanske att få hjälp att hitta det perfekta avtalet för just mig.

I framtiden så kommer bara de duktigaste säljarna överleva. De företag som har välutbildade säljare som ger kunder service, lösningar och hjälper kunden att få precis det som passar dem. Den mänskliga kontakten tillför ett värde som oavsett hur bra AI eller botarna blir inte går att ersätta.

Vi människor söker kontakt med andra människor. Ett företag som har allt digitalt kommer säkert vara superlönsamt.

Men kommer kunderna att vara nöjda?