Ta hjälp av dina kunder med försäljningen

Att få in nya kunder är nödvändigt inte bara för att växa utan faktisk för att behålla företagets nuvarande omsättning. Oavsett hur bra ni levererar tappar ni en del av era kunder över tid. Att skaffa nya kunder beskrivs ofta som den största utmaningen inom försäljning.

Jag tänkte därför dela med mig av några förslag på hur du kan ta hjälp av dina befintliga kunder för att få nya kunder.

”Testemonials”

För att bli kund vill man vet att någon är bra på det de gör. Självfallet behöver du sälja in vad ni kan och vara trovärdig i det. Det finns dock inget som slår vad dina kunder säger. Se därför till att alltid ha bra och relevanta citat från dina kunder. Tänk på att skriva ned citat när dina kunder har sagt bra saker om dig, exempelvis ”AB har alltid bra kvalité”.  Använd sedan dessa citat i presentationer, offerter, e-mail mm.

Referenscase

Ett bra referenscase är ett utmärkt sätt att övertyga potentiella kunder om att du kan lösa deras problem. Ett bra kundcase innehåller kundens problem, hur du löste det och resultatet. Vad gäller resultaten är det en klar fördel om du kan påvisa det med olika nyckeltal. Det stärker caset ytterligare. Använd precis som testemonials i marknadsföring, kundmöten och på hemsidan.

Guide: Har du rörlig lön? Här är 5 saker du måste ha koll på!

Tips på nya kunder

Nöjda kunder är perfekta ambassadörer för dig och ditt företag. Se därför till att våga och kom ihåg att fråga om de har tips på andra som har behov av dina produkter och tjänster. Genom rekommendationen får du lättare kontakt med den nya kunden och ökar sannolikheten till affär.

Visa vad dina kunder köper

”Andra har också köpt…”. Du känner igen detta från Amazon och de flesta e-handelssajter. Det gäller oavsett om du säljer B2B eller B2C. Berätta vad andra kunder också köpt. Ju bättre du känner kunderna desto större krav är det på att du visar relevanta saker.