Svär du över dina kunder?

Har det någonsin hänt att du svurit över att dina kunder är jobbiga, att de inte förstår eller att de krånglar?

Jag skulle säga att alla som har ett par kunder och jobbat ett tag med försäljning eller service har svurit över en kund. Det är helt naturligt att svära över någon du har en relation med. Partners svär ibland över varandra, barn och föräldrar svär ibland över varandra. Även om man älskar någon innerligt så kommer det tillfällen då man bli så upprörd att man svär över den andra.

Det är alltså helt naturligt att det händer då och då. Att svära över kunder är dock en farlig väg att vandra på för ofta. Precis som i en kärleksrelation: svär du över någon för ofta är det på väg att ta slut.

Svärande över kunder får aldrig vara något som sker ofta eller vanemässigt. Varje gång du svär över en kund så säger du till dig själv och din omgivning att det är kunden som är jobbig eller har fel.

När du börjar intala dig att det är kunden som är jobbig eller har fel kommer du att sluta anstränga dig. Sedan går det snabbt med att kunden börjar svära över dig och snart slutar vara kund.

Grundinställningen för att bli framgångsrik är att kunder som är krångliga och jobbiga beror på att du inte har gjort ditt jobb tillräckligt bra. Det kan handla om att du sålt in något du inte kan hålla, det kan handla om att du antar att kunden vet hur det fungerar i din bransch och så vidare.

När du kommer på dig själv med att svära över en kund, ta en stund och fundera på vad du kunde ha gjort annorlunda. Behöver du ändra din kommunikation? Behöver du stämma av kundens förväntningar och vad du har lovat att leverera?

Därefter behöver du förbättra dig för att se till att du inte behöver svära över kunden i framtiden. Då slipper du svära över kunden och kunden över dig.

Det finns enstaka gånger då man inte får det att fungera, även om man gör sitt yttersta för att göra allt rätt. Då kan det vara läge att fundera på om du ska ”Säga upp din kund”.

Nästa gång du svär över din kund, lägg din kraft på att utveckla och förbättra hos dig!