”Sociala medier är inget för oss”

Sociala medier är fortfarande något som många ser som en fritidssyssla; dela bilder på barnen, roliga filmklipp och så vidare. Alldeles för många har inte förstått kraften i sociala medier kopplat till försäljningen.

Social Selling eller social försäljning handlar enkelt sagt om att skapa intresse och relationer via sociala medier för att på så vis skapa leads. Du kan fördjupa dig i begreppet ” Vad är social försäljning?”

Varför är sociala medier viktigt i försäljningen?

Online

Precis som hela vårt liv sakta rör sig mot nätet och olika onlinelösningar gör även affärer och försäljningen det. Potentiella kunder söker inför ett köp information på nätet, de frågar sina kontakter på exempelvis LinkedIn efter råd och tips inför ett inköp. Enkelt sagt, finns du inte med på nätet och i sociala medier kommer  du att missa många potentiella kunder.

Kostnadsjakt

I princip alla branscher pågår en ständig kostnadsjakt, man måste leverera mer för mindre pengar. Med social försäljning kan en säljare föra dialoger och skapa kontakter till en bråkdel av kostnaden jämfört med att kallringa motsvarade personer. Enkelt sagt, de flesta kommer inte att ha råd att bearbeta potentiella kunder bara genom de traditionella kanalerna.

Snabbheten

Inom nästan alla områden ökar tempot, de potentiella kunderna vill ha svar nu. Där ger sociala medier möjlighet till en direkt och enkel dialog. Enkelt sagt, finns du inte på sociala medier kommer dina konkurrenter att fånga upp kunderna innan du ens vet att de finns.

Samarbetet

Traditionellt har marknad och sälj inte alltid varit bäst på att samarbeta utan det har ofta blivit att man arbetat i olika silos där marknad gjort olika kampanjer och sälj bearbetat sina prospekt. Med sociala medier får du en naturlig länk, marknad kan ägna sig åt sin huvuduppgift att skapa kvalificerade leads som sedan sälj kan godkänna och ta vidare till affär. Enkelt sagt, social försäljning är perfekt för marknad och försäljning att samarbeta kring.

Alla ovan är faktorer som tydligt visar att sociala medier kommer att vara en viktig del av försäljningsarbetet framåt.

Kommer alla affärer att ske via social försäljning? Självfallet inte. Du behöver fortfarande arbeta med traditionella kanaler och traditionell försäljningsteknik för att lyckas med dina mål.

De som tror och driver testen att social försäljningen är det enda som behövs är lika mycket ute och cyklar som de som säger att ”social medier är inget för oss”.

Framtiden ger oss inte färre sätt att sälja utan fler och den som vill bli framgångsrik måste lära sig att utnyttja möjligheterna på bästa sätt.

Lägg därför lite tid på att titta på hur social försäljning passar in i din affär och hur ni kan dra nytta av sociala medier på er företag.