Social försäljning – nytt begrepp för uråldrig företeelse?

Någon gång när vi slutade vara samlare och blev mer bofasta i städer skapades behovet av köpmän, den tidens säljare.

De rester runt mellan städer och länder. Samtidigt som de hade med sig varor hade de också med sig nyheter och budskap om vad som hände i världen.

De delade med sig av kunskapen och nyheterna samtidigt som de gjorde affärer. Vissa köpmän var generösa i att dela med sig av kunskap och nyheter. De var dessutom trovärdiga och kom tillbaka till samma platser regelbundet. De köpmännen sålde bäst, fick sina varor sålda snabbast och fick flest rekommendationer.

Det fanns andra som mer bländade med lockpriser och snabba affärer. De kom sällan tillbaka till samma platser, då de oftast inte var lika seriösa och hade färre nöjda kunder.

Exakt samma sak gäller idag. Vissa säljare är generösa i att dela med sig av sin kunskap. De går lätt att nå och jobbar långsiktigt med sina kunder. De är de framgångsrika säljarna. Det finns andra som lever mer på att ge erbjudanden och där den snabba affären är det viktiga.

Vi har idag gett företeelsen ett namn: Social försäljning eller Social Selling. Att bjuda på kunskap, vara trovärdig och konsekvent, ger en fördel i affärer, då som nu.

I dag sker det inte på stadens torg eller i hamnen utan framförallt på olika social medier som till exempel LinkedIn.

För 20 år sedan fanns det inget namn på företeelsen, men de duktiga säljarna ägnade sig åt samma sak då. Då kanske i den lokala marknadsföreningen, på mässan eller under olika företagsevent.

Social försäljning kanske inte är så nytt som det verkar? Det kanske bara är var det sker?

Oavsett, har du inte börjat arbeta med det vi idag kallar Social försäljning är det hög tid.