Skapa förtroende och sälj mer

Försäljning bygger i mångt och mycket på att skapa förtroende oavsett om du säljer till konsumenter eller företag. Tänk själv på när du väljer en produkt du skall ha som privatperson - att köpa från ett känt varumärke är lättare än att köpa från ett du inte känner till. Från det kända varumärket vet du i större utsträckning vad du får. Har du handlat produkter innan vet du vad du kan vänta dig. Även om du inte handlat från dem har du troligen någon i din bekantskapskrets som gjort det och fått höra vad de tycker.

Du har helt enkelt ett högre förtroende för dem. Samma sak gället för business to business. Ett känt varumärke är tryggare att handla från.

Tidigare krävdes det en stor påse pengar för reklam och en stor säljkår för att bli känd, idag har vi fått så många nya kanaler där man kan nå ut till potentiella kunder för lite eller inga pengar alls.

För oss som arbetar med försäljning är det därför viktigt att förstå hur man skapar förtroende både för det varumärke man representerar och för sig själv. Affärer görs mellan individer så det räcker inte att du representerar ett starkt varumärke. Din potentiella kund måste känna förtroende för dig också. Det finns många sätt att skapa förtroende, här är några av dem:

Var närvarande

När du träffar din kund ansikte mot ansikte måste du vara där och lyssna, vara med i samtalet och inte bara vänta på din tur att prata. Närvarande betyder även att finnas där dina kunder finns. Det kan vara en så enkel sak som att regelbundet dela med dig av bra innehåll på LinkedIn, vara med på mässor eller nätverksträffar. Att vara där för den potentiella kunden skapar förtroende.

Håll vad du lovar

Självklart för de flesta, men att hålla dina löften skapar förtroende. Om det går fel och du av någon anledning inte kan hålla ditt löfte, berätta det direkt och försök lösa allt på bästa möjliga sätt för kunden.

Jobbar du med sälj och har du rörlig lön? Ladda ner vår guide “Har du rörlig lön? Då har vi listat 5 saker du definitivt måste ha koll på!

Lös problem

Problem uppstår överallt och i alla relationer. Nyckeln för att skapa förtroende är inte att vara problemfri utan att ta tag i de problem som dyker upp. Har du en leverantör som kontaktar dig när ett problem uppstått och berättar vad de gör skapar de förtroende. En leverantör som sticker huvudet i sanden och försöker gömma sig skapar det omvända.

Lita på andra

Vill du att andra skall ha förtroende för och lita på dig, måste du visa att du litar på dem. Det gäller i privata relationer likväl som i affärsrelationer. Sitter du och vänder och vrider på varje detalj i ett avtal och försöker leta fel kommer andra att göra på samma sätt.

Att lita på andra vinner deras förtroende.