Sju tips på hur du blir bättre på att nätverka

För att bli framgångsrik i försäljning och affärer är det viktigt med ett stort och brett kontaktnät. Även om mer och mer sker på nätet idag finns det fortfarande mängder av tillfällen att nätverka fysiskt som till exempel på mässor, branschträffar och kundträffar.

Är du inte en kändis eller ett toppnamn inom din bransch måste du dock vara aktiv och anstränga dig för att skapa nya kontakter. Här kommer några tips på hur du lyckas bättre med nätverkandet.

Mindre pitch och mer frågor

Personligen gillar jag att ha en bra hisspresentation för mingel och liknande. Hisspresentationer har dock en stor svaghet, du pratar och lyssnar inte. Börjar därför alltid med att ställa frågor och lyssna, ställ fler frågor och lyssna mer. När sedan någon frågar vad du gör, då använder du din hisspresentation. Aldrig tvärt om.

Spara visitkorten

Pappersvisitkorten ser ut att klara sig ett tag till trots att nästan allt annat digitaliserats. De fungerar utmärkt som en minnesnotering om vem du är efter ett bra samtal. Börja dock inte med att dela ut visitkorten till höger och vänster utan lämna först ett när ni skapat kontakt.

Kvalitet före kvantitet

Ett stort nätverk är förvisso bra, men rätt nätverk är bättre. Fokusera hellre på att lära känna ett mindre antal personer än och spring runt och prata en liten stund med alla. Se dock till att prata med rätt personer. Rätt personer är inte detsamma som den som är lättast att få till en konversation med utan de som du kan ha nytta av och skapa nytta för.

Var inte blyg

Beroende på din personlighet är mingel och nätverkande mer eller mindre lätt. Oavsett, pressa dig alltid att våga lite mer. Är du blyg av dig är det en framgång att prata med en eller ett par nya personer. Träning ger färdighet.

Var äkta

Agerar du som nidbilden av säljare och går runt och nätverkar bara för att det är en del av jobbet så skiner det igenom. Om du däremot är genuint intresserad av att träffa andra människor kommer det att märkas och ge resultat.

Stick ut

I affärssammanhang är det ofta liknande klädsel, uppförandekoder och så vidare. Det gör att det kan vara svårt att komma ihåg vem som var vem. Försök därför att alltid sticka ut på ett eller flera sätt. Det kan vara klädsel, hur du agerar eller genom att vara duktig på att berätta historier som människor minns. Hitta ditt sätt att sticka ut, så kommer människor ihåg dig lättare.

Följ upp

Se till att snabbt följa upp alla konversationer. Det kan vara allt från ett kort mail, att addera personen på LinkedIn. Bäst är alltid om du kan hjälpa någon genom tips eller kontakter. Hjälper du någon brukar de oftast hjälpa dig längre fram.