Sju saker som gör dig till en bättre säljare

Specialisera dig

Tanken att en bra säljare kan sälja vad som helst är i grunden helt fel. Det vore samma sak som om en idrottare automatiskt vore bra på alla idrotter. Ju mer du blir specialiserad inom bransch, tjänst, produkt och så vidare, desto bättre säljare kommer du att bli.

Läs på

Tiden då en säljare hade ett automatiskt kunskapsövertag är sedan länge förbi. För att bli en bättre säljare måste du ständigt läsa på om din produkt och tjänst, din bransch och framförallt om dina kunder. Allt från webben, tidningar, LinkedIn och alla andra ställen där du kan finna information.

Färre men rätt leads

Förr i tiden var kvantitet en vinnande strategi vad gällde leads. Idag är det betydligt viktigare med kvalité. Du behöver i de flesta branscher lägga mer och mer tid på varje potentiell affär för att bli en bättre säljare och då har du inte tid att ha en massa halvdana leads.

Vårda din tid

Efter första kontakten med en potentiell kund måste du göra en korrekt bedömning huruvida det är värt att lägga ned tid på den affären. Din förmåga att ta rätt beslut här avgör om du blir en bättre säljare. Du kommer inte att ha tid att sitta med en mängd potentiella affärer som tar din tid utan att bli av. Våga vårda din tid.

Mer personlighet, mindre säljteknik

Du kan ha läst alla böcker om säljteknik och gått varenda utbildning som finns för att bli en bättre säljare. Utan att använda din personlighet och bygga relationer med dina potentiella kunder blir du inte bättre än en dator. Säljteknik och kunskap inom försäljning, ja. Men låt din person vara det som möter kunden. Då bli du en bättre säljare.

Fokusera på kundens resultat

Vill du bli en bättre säljare skall du alltid fokusera på att skapa resultat åt din kund, då kommer dina resultat per automatik. Fokuserar du mer på dina resultat kommer kunden att märka det och lägga sina pengar hos någon som fokuserar på dem.

Snabbhet vinner över perfektion

Att lägga en dag till för att försöka skriva den perfekta offerten kommer inte hjälpa dig att bli en bättre säljare. Allt går snabbare och snabbare och du måste se till att hänga med. Här talar vi inte om att hålla en låg kvalité, men att veta var gränsen går i just dina affärer. Satsa på att leverera.