Säljer du som Federer?

Förra söndagen tittade jag på Australian Open finalen i tennis som spelades mellan två fantastiska spelare, Rafael Nadal och Roger Federer. I 10–15 år har de spelat på absolut högsta nivå och vunnit en mängd titlar.  Efter 3 timmar och 38 minuter stod 35 årige Roger Federer som segrare.  Vad gör dessa spelare så fantastiska? Hur har de kunnat hålla på så länge och fortfarande utvecklas? Vad driver dem? Men framförallt, vad har detta med försäljning att göra?

Jag tror att för att utvecklas som säljare och för att bli en vinnare så finns det flera saker att tänka på, precis som för Federer och Nadal.  Självklart har denna koppling gjorts tidigare men jag vill konkret ge min bild av var jag ser likheterna och hur du leder dig själv till framgång.

Hårt jobb och rutiner

Framgång kommer inte av sig själv. Du måste precis som Federer och Nadal göra jobbet varje dag.  Att sitta och vänta på inkommande leads eller leta efter genvägar till framgång håller inte.  Slutar du jobba hårt så kommer du på sikt att misslyckas, var så säker! Ha också rutiner som gör att du kan vara effektiv och inte måste slösa energi på att tänka på självklarheter.  

Var nyfiken och kreativ

Se till att aldrig tappa din nyfikenhet och var nyfiken på allt! Var framförallt nyfiken på kunden, hur denne fattar beslut och varför. Hur ser deras affär ut, vad tjänar de pengar på? Vilken roll har dina kontaktpersoner och vad mäts de på/brinner de för. Var även nyfiken på annat, som omvärlden, näringslivet, ledarskapsfrågor etc, allt tillsammans utvecklar till perspektiv och ger dig större möjligheter att koppla ihop din lösning med kundens utmaningar.

KPIer eller delmål

Jag har flera gånger senaste tiden hört motstånd till KPIer. Detta förvånar mig. För mig är resan mot resultatet det viktigaste och avgörande för långsiktig framgång.  Har jag rätt beteende och gör rätt aktiviteter så kommer alltså framgången.  KPIer är som hållplatser där jag stämmer av att jag rör mig åt rätt håll. Viktigt är förstås att sätta upp KPIer eller delmål som stödjer det övergripande målet, annars blir det ju kontraproduktivt.  Att nå delmål ger självförtroende och kan ofta vara den där extra moroten du behöver för att fortsätta jobba hårt.

Reflektera

Detta är en otroligt viktig del av självledarskap. Reflektera kring vad du gör, hur ofta du gör saker och varför. Är du någorlunda insiktsfull så kan du på ett väldigt bra sätt leda dig själv och ändra det som behöver ändras för att nå framgång.  Avsätt tid för detta. Fundera på vad du måste ändra för att lyckas och för att bli bättre på kort och lång sikt.  ”Det spelar ingen roll hur fort du springer, om du springer åt fel håll” heter ett uttryck. Stanna upp och fundera, gör jag rätt saker? Har det effekt? Korrigera eventuellt plan och KPIer, och fortsätt sedan ”spring” igen.

Skaffa en coach

Väldigt många säljare får tyvärr inte den coachning de kan behöva. Prata med din chef och kräv det stöd du förtjänar. Att reflektera är viktigt men att löpande också få in kunskaper och insikter utifrån är självklart mycket viktigt.  Federer har exempelvis en stor tränarstab och har bytt tränare flera gånger för att få in nya tankar och inspiration.

Ha kul

I intervju efter intervju berättar Roger Federer hur roligt han har på tennisbanan och att det är just detta som driver honom vidare. På samma sätt måste du som säljare känna. Att vara säljare är inte lätt, det kräver kunskap och hårt jobb.  Vissa timmar eller dagar kanske inte är roliga men i slutändan måste du gilla det du gör, annars kanske du ska jobba med något annat.

Så, välj ett eller flera av råden ovan och gå ut och bli som Federer, en vinnare!