”Säljare lovar mycket”

Det finns ett antal ”sanningar” om försäljning och säljare som lever sig kvar. En av dem är att säljare lovar vitt och brett. För 100 år sedan då det fanns resande säljare och handelsmän kan det ha funnits en sanning i det. De reste runt och kom troligen inte tillbaka till samma kund på mycket länge. Det var med andra ord relativt riskfritt att lova lite för mycket om din produkt och allt den kunde göra.

Fick du sälja hann du ge dig iväg innan kunden upptäckte att det var ett problem.

Idag är världen radikalt förändrad ur det perspektivet. Även om du gör affärer på andra sidan jorden kan du i princip inte försvinna. Du är aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller meddelande på LinkedIn.

Världen har på så sätt krympt radikalt. En missnöjd kund kan idag också enkelt berätta för hela världen hur missnöjd hon är och på så sätt göra att du och ditt företag inte kommer att bli framgångsrika i längden.

Att denna ”sanning” så starkt lever kvar finns säkert flera anledningar till, en av dem är att media fortfarande då och då har reportage om bluffande telefonsäljare. Det är oftast historier om telefonsäljare som lovat annonsering eller leverans av något men inte hållit detta.

I stort sett alla dessa reportage handlar om bedragare som aldrig haft för avsikt att leverera något. De blir dock presenterade som telefonförsäljare vilket gör att många får en skev bild av hur försäljning går till.

Självfallet finns det säkert en och annan säljare som tenderar att överdriva i införsäljningen eller vara för positiv. I de allra flesta fall straffar sig dock detta beteende ganska snabbt då kunderna kommer att klaga och till och med lämna ditt bolag.

”Den som mest ovilligt avger ett löfte är snarast att hålla det.”
Jean-Jacques Rousseau

Om du har lärt dig att sälja och göra affärer finns det inget behov av att lova för mycket. De allra bästa säljarna är oftast mycket obenägna att lova saker utan ser hellre till att leveransen blir något bättre än vad kunden förväntat sig då detta leder till merförsäljning och ännu fler affärer.

Sanningen är så klart att en bra säljare aldrig lovar för mycket.