Sälj mer till befintliga kunder

Att utveckla samarbetet och sälja mer till befintliga kunder är oftast det enklaste och snabbaste sättet att öka försäljningen. I grunden tycker jag att man skall vara lika strukturerad i arbetet med att utveckla befintliga kunder som man är med att skaffa nya.

Dock går det att åstadkomma stora resultat när det gäller befintliga kunder bara genom att tillämpa små enkla vanor i sin vardag. Här är några enkla vanor som är lätta att skapa och ger tydliga resultat. Fråga, fråga och fråga mer. Exempelvis är frågan ”Vad kan vi göra mer för er?” ett enkelt sätt att få igång diskussionen. Det är lätt att falla i fällan att tro att man har stenkoll på sina befintliga kunder. Gör inte det utan utgå från att du alltid behöver lära känna dem bättre och det gör man enklast genom frågor. Leta korsförsäljning. Ta som vana att regelbundet gå igenom vad dina befintliga kunder köper av dig. Exempel: Merparten av kunder som köper produkt X köper också produkt Y. Baserat på den informationen kan du ta fram en lista på alla kunder som köper produkt X och kontakta dem för att ta reda på behovet av att även köpa produkt Y.

Bli en ännu bättre säljare - Ladda ner Säljarens guide till bättre affärer!

Våga ta betalt. Med befintliga kunder är det lätt hänt att man börjar bjuda på små saker här och där. Var uppmärksam på detta och våga ta betalt. Speciellt om man arbetar med tjänster kan timmarna lätt dra iväg. Om det ni gör har ett värde för kunden borde de vara villiga att betala för det. Om det inte har ett värde borde ni sluta att göra det.

Berätta vad ni kan göra för kunden. Det är lätt att tro att era befintliga kunder vet vad ni kan göra för dem. Med största sannolikhet har de bara koll på en liten del av ert utbud. Ta därför för vana att regelbundet presentera delar av ert erbjudande som kunden inte köper av er idag. 

I sak är dessa tips grundläggande och enkla att genomföra. Framgångsfaktorn ligger som i mycket annat att se till att de blir en vana och görs regelbundet.