Så får du ditt företag att satsa på dig

Om du vill få ditt företag att satsa på dig – vare sig det är genom att ge dig en befordran eller skicka dig på en ledarskapsutbildning – gäller det att du själv också bidrar med något tillbaka. I det här blogginlägget går vi igenom hur både du och din arbetsgivare kan tjäna på att du tar dig framåt i karriären!

Sätt personliga mål som alla tjänar på

Genom att sätta personliga mål och väva ihop dem med arbetsgivarens kan du skapa värde för er båda. Det kan bli svårt om du bara fokuserar på dig själv, utan att inkludera vad din arbetsgivare har att tjäna på att vidareutveckla dig. Har du kanske utmärkt dig som säljare och nu strävar efter att bli försäljningschef? Hör med din arbetsgivare om det är ett rimligt önskemål. Om företaget inte behöver en till försäljningschef kanske detta inte är rätt väg att ta just nu – men det kan fortfarande vara ditt långsiktiga mål.

Fråga dig vad du skulle kunna göra just nu, i din nuvarande roll, som kan gynna både dig och företaget. Om ditt mål är att bli försäljningschef kanske det skulle kunna vara att gå en ledarskapsutbildning – för att på sikt kunna ta på dig mer ansvar och en mer projektledande roll i företaget. Du kanske inte kan bli försäljningschef hos din nuvarande arbetsgivare, men har möjlighet att bli till exempel gruppledare. Om du kan motivera att du behöver gå en utbildning för att skapa större värde i din roll hos arbetsgivaren, är chansen större att ditt önskemål går hem.

Många säljare börjar sin karriär inom telemarketing, vilket både kan vara ett slitigt första jobb och en fantastisk skola för blivande stjärnsäljare. I det här blogginlägget går vi igenom hur du kan ta dig vidare från ditt första telemarketingjobb – till att bli KAM, försäljningschef eller varför inte entreprenör?

Var rak men resonlig 

När du har förhandlat dig till den där ledarskapsutbildningen – eller vad det nu var du önskade dig – är det viktigt att sätta upp riktlinjer för hur du ska applicera kunskaperna. Om din arbetsgivare har sponsrat en utbildning är det inte mer än rätt att du är kvar i åtminstone ett år, eller längre beroende på vad ni kommer överens om, efter utbildningen slut. Så att du kan skapa värde för företaget som valt att utbilda dig vidare. Stäm av en rimlig tidsplan med din arbetsgivare för att undvika missförstånd.  

Nu kanske du inte alls har intentionen att lämna din arbetsplats, men om du har det – och din arbetsgivare precis betalat en utbildning för dig – är det viktigt att vara öppen med det. Du ber trots allt ditt företag att satsa på dig för att de ska få något tillbaka. Ett misstag många gör är att de går in med inställningen att de vill ha en befordran till varje pris. “Om jag inte får bli försäljningschef inom ett halvår så kommer jag säga upp mig” till exempel.

Detta är helt fel inställning för den som vill bygga förtroende och en långvarig relation med arbetsgivaren. För vem vill jobba med någon som är beredd att lämna skeppet så fort personen i fråga inte får sin vilja igenom? Det gäller att se till båda parternas behov och förutsättningar. Så var smart när du sätter dina personliga mål och presenterar dem för din arbetsgivare. Ha en öppen diskussion om vad du vill göra, hur du tänker ta dig dit och hur företaget skulle kunna tjäna på att hjälpa dig lite på traven. Ni ska båda gå vinnande ur samtalet!

Vad skiljer en framgångsrik säljare från en medelmåttig? I “Säljarens guide till bättre affärer” ger vi dig några av våra bästa säljtips! Vi går bland annat igenom hur du pitchar på värde istället för funktionalitet och varför du ska använda tiden mellan möten effektivt – till exempel till att nätverka på LinkedIn.