Så använder du kontrasteffekten till din fördel

Jag vet att vi alla förmodligen skulle önska att det inte var så, men vi jämför oss konstant med varandra. Vem har flest akademiska poäng? Dyrast bil, duktigast barn eller störst muskler? Till exempel har personer som fått stirra på fotografier av mycket attraktiva ansikten visat på en minskad vilja att träffa personer som är mer 'genomsnitts-attraktiva'. Kontrasteffekten förvränger och amplifierar vår uppfattning av verkligheten.

Nu till den positiva delen. Detta psykologiska fenomen kan du använda till din fördel.

  1. Ställ två alternativ mot varandra. Genom att använda kontrasteffekten i en text (eller när du presenterar) gör att du förändrar läsarensuppfattning av fakta. Trots att inget egentligen ändrats. Och deras rödljus kan skifta till grönt. Ett exempel: 'Du löper större risk att dödas av en champagnekork än av en giftig spindel'. Genom att läsa detta gör att vi plötsligt inser det osannolika i spindelresulterade dödsfall och att rädslan (förhoppningsvis) avtar. Eller 'detta är andras pris på varan och detta är vårt pris' och kunden inser att vårt erbjudande framstår som det allra bästa. Dock behöver vi ha koll på potentiella invändningar kunden kan ha, vad kunden värderar som viktigt för att fullt ut presentera med kontrasteffekt. Och när du vill få barnen städa sitt rum, låt dem välja mellan att städa rummet och... någonting mycket jobbigare. Kontraster.

  2. Klädsel. Eftersom vi jämförs med dem omkring oss så påverkar även vårt fysiska uttryck roll. Genom att vara snäppet vassare klädda än andra så tror andra att vi är snäppet vassare än alla andra. Okej, vet att sammanhanget är viktigt och att vi givetvis inte behöver överdriva. Men lyckas du sticka ut pånågot snyggt sätt så minns man dig bättre. Använd fingertoppskänsla (och läs min bok Konsten att göra intryck - där finns hur många tips som helst - finns att köpa här).

  3. Relationer och beslut. Efter att ha hört din vän berätta om sin expartner i dramatiskt negativa ordalag framstår den egna gubben eller gumman som rena rama drömmen. Dock finns det en liten fara med detta. Har vi mycket dåliga erfarenheter i bagaget kan det leda till att vi tillåter även nya människor i vårt liv att fortsätta trampa på oss - därför att detta 'nuvarande' elände ju ändå inte är fullt såå illa som det vi är vana vid från förra relationen. Plus att vi människor ofta är så fruktansvärt rädda för ensamhet att vi i mångt och mycket står ut med ett 'bekant elände' än tar risken att kasta ut oss i 'obekant ensamhet'. Så, mitt råd här är: Var vaksam på vilka mönster och tankar om dig själv du lever med. Och, när du är i färd med att fatta ett affärsmässigt beslut, fundera en stund på om det kan vara så att du i stunden håller på att låta dig påverkas av kontrasteffekten. Du vinner om du upptäcker mönstren.

Lycka till!

Bli en ännu bättre säljare - Ladda ner Säljarens guide till bättre affärer!