Prioritera och får fler affärer på kortare tid

För något år sedan skrev jag en artikel här på Säljarnas som hette ”Sju saker som gör dig till en bättre säljare”.

De sju områdena var:

  1. Specialisera dig
  2. Läs på
  3. Färre men rätt leads
  4. Vårda din tid
  5. Mer personlighet, mindre säljteknik
  6. Fokusera på kundens resultat
  7. Snabbhet vinner över perfektion

I mångt och mycket gäller de fortfarande som en bra checklista på saker som gör dig till en bättre säljare. En av punkterna ser jag dock har ökat i betydelse, närmare bestämt nummer sju, snabbhet vinner över perfektion.

Snabbhet vinner över perfektion
Att lägga en dag till på att försöka skriva den perfekta offerten kommer inte hjälpa dig att bli en bättre säljare. Allt går snabbare och snabbare och du måste se till att hänga med. Här talar vi inte om att hålla en låg kvalité, men att veta var gränsen går i just dina affärer. Satsa på att leverera.

Har du rörlig lön? Ladda ner vår guide “Har du rörlig lön? Då har vi listat 5 saker du definitivt måste ha koll på!”

Affärer tenderar att bli mer komplexa och det finns hos kunden en större rädsla att göra fel. Sammantaget ser jag att affärerna fortsätter att dra ut på tiden och de flesta branscher får längre och längre säljcykler. Det finns flera saker att göra för att motverka detta, men just punkt sju tar upp det basala. Satsa på att leverera. Det ställs större krav på att du som säljare klarar av balansen mellan att leverera rätt kvalité på allt från kundmöten till offert och att göra det snabbt. Du som säljare får aldrig vara orsaken till att en affär drar ut på tiden. Självfallet behöver din organisation förstå detta och kunna stötta upp med det du behöver i rätt tid.

För de flesta av oss är det omöjligt att hålla rätt tempo i alla pågående affärer, det gäller med andra ord att kunna prioritera vilka affärer du skall satsa på.

Fyra punkter som hjälper dig i din prioritering:

  1. Har du identifierat beslutsfattare? Om du inte vet vem som tar beslut är chansen till affär liten och då spelar tempo betydligt mindre roll.
  2. Känns kontaktpersonerna ”äkta”? Uppfattar du att de verkligen vill göra affär och vill de göra det med dig? Om man rannsakar sig själv vet man ofta när det egentligen bara handlar om en kontrolloffert.
  3. Har kunden bråttom? Har kunden fokus på detta? Finns det ett riktigt problem som behöver lösas? Finns det inget problem eller är problemet inte så stort innebär det sämre utsikter till affär.
  4. Har du stenkoll på konkurrenterna? Försök att se det ur kundens synvinkel, vem möter kundens behov bäst, du eller konkurrenterna? Ingen vill erkänna att man inte är bäst, men det är smartare att fokusera på de affärer du har större chans att få.

Lär dig prioritera bland dina affärer och se sedan till att leverera i de med störst potential!