Nu, då, sedan

Ju mer jag lär känna dig, desto mer information får jag om din bakgrund, dina erfarenheter, din kompetens, dina superkrafter, dina drömmar och mål. Allt detta hjälper mig att bilda mig en uppfattning om dig. Det är inte bara ögonblicksbilden som ger mig ett intryck. Din historia och din framtidsvision ger mig också pusselbitar.

När du berättar om dina erfarenheter och hur du ser på framtiden, kan du påverka mitt intryck genom att välja de historier som du tycker är mest relevanta. Oavsett vad du väljer att berätta, så påverkar det min bild av dig. Du kan inte sudda bort vissa intryck från min bild av dig. Finns de så finns de.

Jobbar du med sälj och har du rörlig lön? Ladda ner vår guide “Har du rörlig lön? Då har vi listat 5 saker du definitivt måste ha koll på!

Om vi har känt varandra länge – i jobbsammanhang eller privat - har jag minnen som påverkar mitt intryck. Kanske positivt, kanske negativt, kanske neutralt. Dessa minnen behöver inte längre vara representativa för det du vill stå för. Ju fler nya intryck jag får av dig, desto mer kommer gamla minnen att blekna.

I din roll som säljare har du säkert kunder du har lärt känna under en längre tid. Säkert har du också helt nya kontakter och leads. Vilka historier vill du berätta för de nya kontakterna för att ge en genuin bild av dig som snabbt skapar förutsättningar för en god arbetsrelation? Vilka historier berättar du för de du känt länge? Tänk på att skilja mellan privat, personlig och professionell information. I jobbsammanhang kan du vara professionell och personlig, men undvik att vara privat. Däremot bör du alltid vara genuin.

Nästa vecka ser vi på skillnaden mellan din och andras bild av ditt varumärke. Vi ses!