Nu är det hög tid att avsluta året och nå årets säljbudget !

Beroende av säljprocessen kan det vara lättare eller svårare att göra saker i sista minuten. Oavsett bransch, produkt eller tjänst finns det alltid en del saker att göra för nå din budget.

Om du arbetar strukturerat och med en väl fungerande säljprocess är det svårare att göra extra sista minuten-insatser. Du har troligen redan genomfört de flesta av dessa aktiviteter.
Vet du med dig att du inte har gjort allt på alla affärer har du här ett antal konkreta tips på saker du kan göra fram till årsskiftet för att sätta din budget.

Följ upp dina offerter för att nå din säljbudget

Precis som du vill klara din säljbudget vill de flesta kunder stänga saker inför jul. Sannolikheten till affär minskar efter juluppehållet på i värsta fall upp till en och en halv månad.

Därför bör du gå igenom alla utestående offerter och följa upp dem. Vad behövs för att kunden ska ta beslut nu? Vad kan du göra för att underlätta kundens beslut? Tänk på att det inte alltid handlar om pris, utan det kan vara leveranstid, hantera en oro kunden känner eller något annat. Att följa upp mer hjälper dig att klara din säljbudget.

Kontakta alla som sagt nej under året

Det kan kännas lite desperat, men det finns ofta affärer att hämta. Det är ju kunder som redan känner dig, som vet vad ni kan och inte kan. Beroende på anledningen till att de tackade nej kan det nu finnas möjligheter till en snabb affär, som hjälper dig nå din budget.
Troligen sa en del nej för att de inte hade tid eller fokus just då, det kan ha ändrats och kunden kan bli glad att få det löst innan årsskiftet

Någon sa nej för att de skulle välja en konkurrent. Det betyder inte att affären blev av med konkurrenten. Din kund kanske inte blev helt nöjd med affären eller så kan den kan ha runnit ut i sanden.
Oavsett, ta kontakt med alla som en aktivitet både för att nå din budget. Du bygger på din relation inför kommande affärer.

Kontakta alla befintliga kunder

Gå igenom alla dina befintliga kunder och titta på vad mer de skulle kunna köpa från dig. Det bör finnas ett antal produkter eller tjänster som de kan behöva. Ta kontakt med dem för en avstämning av nuläget och året som kommer.

Några företag jobbar med principen att de måste göra av med sin budget och om dom har budget kvar kan det var ett lätt beslut. Även om du inte får till en affär innan årsskiftet är det en perfekt aktivitet för att få en bra start på det nya året.

Läs vidare om ”Sju saker du måste göra för att behålla dina kunder”.

Ta kontakt med kunder som lämnat er de senaste åren

Du har kanske några före detta kunder som lämnat det senaste året. Testa att ta kontakt och stäm av hur det går. Kanske är någon av dem inte nöjda med sin nya leverantör.

Vill dom ge er en ny chans är det en möjlighet till en snabb affär. Även om det inte går att ta beslut på kort tid så är det en aktivitet som hjälper dig till en bra start nästa år.

Slutligen för att nå årets budget

Oavsett hur du ligger till med din budget, finns det tid kvar att öka resultatet. När du samtidigt som du jobbar med årets budget bygger på affärer inför nästa år blir det ju dubbel effekt.

Så sätt av lite tid nu och planera upp resten av året. Stort lycka till med att nå  eller ännu bättre slå, årets säljbudget!