”Nej, tack!”

Säljare får höra den frasen mer än någon annan. Att få höra ”Nej, tack!” går inte att undvika om du skall arbeta med sälj. Andelen nej varierar beroende på bransch och vad du säljer, men om du sysslar med aktiv försäljning och inte någon form av ordermottagning lär du minst ha 50% ”Nej, tack”, i mer konkurrensutsatta branscher med snabba affärer kan andelen vara så hög som 19 nej och 1 ja.

Du kommer med andra ord att får höra ”Nej, tack” rätt ofta. Hur hanterar man ett ”Nej, tack!” och hur vet man om det är något fel?

Ta det inte personligt, eller?

Du har säkert hört det rådet massor av gånger. Generellt stämmer att ett nej beror på en mängd faktorer. Du skall dock alltid reflektera över vad du kunde ha gjort annorlunda. En del av nejet beror på ditt agerande. Låt inte ett ”Nej, tack!” förstöra din dag. Låt det istället bli energi för att bli bättre.

Får du fler nej än dina kollegor?

Nu skall du ta det personligt. Jämför med ett snitt av dina kollegor och får du högre andel nej så beror det på dig. Ta då hjälp av din chef och dina kollegor för att se vad du kan utveckla och bli bättre på.

Om andelen nej ökar

Börjar andelen nej öka mot tidigare är det en varningssignal. Är det bara en kortare period är det mindre viktigt att lägga tid på. Ser du dock en trend över en längre tid är det dags att fundera på ditt säljupplägg. Det kan beror på en mängd faktorer, alltifrån att konkurrenterna släppte en bättre produkt till att du slarvar med ditt säljarbete. Se till att identifiera felet och gör något åt det.

”Nej, tack!” är något som ingår, men se till att mäta andelen nej och orsakerna så att du hela tiden kan utveckla ditt arbete och minska andelen ”Nej, tack!”.