Nätverk - Volym eller kvalité?

Arbetar du med försäljning har du nytta av ditt nätverk. Beroende på exakt vad du säljer är nyttan större eller mindre men ett bra nätverk kommer att hjälpa dig oavsett.

En vanlig fråga jag får är ”Är det bättre att satsa på ett stort nätverk eller skall jag fokusera på kvalité?.”

Det finns experter inom nätverkande som alla predikar olika lösningar. Vissa pratar kvalité och djupa relationer, andra använder den klassiska, försäljning är ett ”numbers game”, bygg ett stort nätverk alltså.

Efter mina 25 år inom affärer och försäljning anser jag att ingen av dem, eller om man hellre vill alla, har rätt. Jag säger nämligen att jag inte tycker att frågan är riktigt relevant. Den kanske var relevant för 10-20 år sedan. Idag har vi fått så otroligt många fler sätt att bygga, utveckla och underhålla våra nätverk. Du behöver med andra ord inte välja mellan volym och kvalité längre.

Det jag tycker du skall fråga dig istället är ”Ser jag nyttan med att ha ett bra nätverk?”, ”Är jag villig att investera, både tid och engagemang, i mitt nätverk?” Svarar du ja på båda frågorna kan du ha ett stort nätverk med hög kvalité. Svarar du nej på någon av dem, kommer du högst sannolikt inte få vare sig ett stort eller kvalitativt nätverk.

Jag anser nämligen att de flesta faller på att man inte förstår hävstången i att ha ett bra nätverk och även om man förstår så har man en mängd ursäkter för att inte se till att det händer. Om du verkligen vill ha ett stort kvalitativt nätverk kan du skapa det.

Det är absolut inget som går över en natt och det är inget som sker per automatik, därav frågan om du är villig att investera i det. Att ha ett stort och bra nätverk är dock i de flesta fall värt stora summor pengar.

Vad händer om du blir arbetslös imorgon? Med ett stort och bra nätverk kommer du sannolikt att få ett nytt jobb mycket snabbare än utan.

Hur skulle din försäljning påverkas om du hade ett större och bättre nätverk? Troligen skulle du sälja betydligt mer.

Personligen har jag nytta av mitt stora och kvalitativa nätverk nästan dagligen. Den största effekten hade jag när jag började arbeta med Försäljningschefen på heltid. Redan efter att jag gått ut till en liten andel av mitt nätverk och berättat att jag startat eget var jag fullbokad de kommande sex månaderna. Allt med affärer från nätverket.

Så sluta välja mellan volym och kvalité utan bestäm dig istället för om du skall satsa på att bygga ditt nätverk eller inte.