Hur tusan använder jag storytelling i min försäljning?

Sedan urminnes tider har vi använt berättandet för att engagera, beröra och övertyga människor om olika saker. Begreppet storytelling är en metod som vuxit fram inom marknadsföringen där man till skillnad från reklamens påhittade budskap och slogans använder berättelser om händelser som är sanna.

Alla företag och organisationer har ett slags berättarkapital, som kan skördas och användas för att utveckla verksamheten, underlätta rätt rekrytering och addera värden till varor och tjänster.

Det blir allt vanligare att även säljorganisationer pratar om storytelling som metod. Problemet med detta är att det inom försäljningsområdet inte finns en lika djup kunskap kring hur en hittar de bästa berättelserna för att driva företagets affär. Idag finns universitetskurser för den som vill utveckla förmågan att använda storytelling, vilket säger något om dess trovärdighet som metod. För den som inte vill sätta sig i skolbänken igen tänkte jag här dela med mig av några tips på hur du hittar ert företags kärnfulla berättelser.

Först och främst, och det kan inte påpekas för många gånger, var ärlig! Jag har hört flera säljare berätta historier som känns direkt påhittade. De har hört att storytelling ska vara en bra grej och ansträngt sig för mycket helt enkelt. Skrota fejkade historier och berätta saker från verkligheten. Det inger förtroende och förtroende är som bekant a och o för att lyckas sälja något.

Så vad kan man då berätta? Ni kan berätta om en tidigare kund, vad de har haft för utmaningar och hur ni löste dessa. Då visar du att du både förstår era kunder och att du har stor kunskap om era egna arbetsprocesser och vilket värde de tillför. Dessutom får du möjlighet att berätta hur ni arbetar eller hur produkten fungerar i praktiken utan att du för den sakens skull låter som ett annonsblad du lärt dig innantill. Berättelsen om hur ni löste kundens problem blir ett kundcase i personlig form helt enkelt.

Och när vi ändå är igång med berättelser om våra kunder vill jag passa på att nämna att det självklart är en bra idé att berätta om när kunder har hört av sig och tackat lite extra eller om ni har gjort något utöver det vanliga för dem. Här är det alltid en balansgång för att det inte ska uppfattas som skryt men ett tips är att ge storyn mer liv genom att också berätta hur det fick er själva eller andra i företaget att känna eller om det exempelvis ledde till att ni implementerade ett nytt arbetssätt för alla era kunder.

Att berätta om saker som du själv uppskattar med din arbetsplats kan ge ett intryck av ett tryggt företag med gott ledarskap. Det kan vara en givande kick off, en klapp på axeln från en kollega eller en supernajs födelsedagstårta. Självklart måste det finnas en relevans i det ni berättar. Syftet är att förmedla att där personalen trivs, trivs även kunderna.

Att lyfta dina kollegors styrkor och kvalitéer är ett sätt att berätta historien om att ni är ett bolag med hög kompetens. Det kan vara att nämna en utbildning någon deltagit i eller ett arbetssätt med kunderna som du är väldigt imponerad av. Sen brukar det aldrig skada att berätta att ni växer eller rekryterar. Glöm inte bort att även här brodera ut och göra berättelsen både personlig och relevant. Vi ska rekrytera, det är en spännande process för mig personligen och kommer att öka möjligheten till tätare kontakt med våra kunder osv.

Slutligen, alla tips kring storytelling som innefattar hur du ska bygga upp en perfekt dramaturgi, flika in en cliffhanger för att bibehålla kundens uppmärksamhet och så vidare kan kännas lite överflödiga precis i början. Det är viktigare att du berättar ärliga historier direkt från hjärtat än att de innehåller alla komponenter för en perfekt berättelse. De övriga tipsen kan du fördjupa dig i när du är lite varm i kläderna. Lycka till och dela gärna med dig av dina bästa stories!