Hur påverkar digitaliseringen din försäljning?

Digitalisering är för många ett ord man hört i olika sammanhang men man har svårt att förstår hur det påverkar ens dagliga arbete. I många år har industrin automatiserats och effektiviserats. Många roller och jobb har försvunnit för gott. Nu har den vågen kommit till tjänstemannasektorn. Vi inom sälj kommer att påverkas i dubbel utsträckning. Digitalisering är så mycket mer än smarta program och system. Det är hela affärsmodellen.

Låt oss börja med hur vi inom sälj påverkas av alla nya system. Idag kan man för en tusenlapp i månaden få ett avancerat marketing automation-system. Enkelt förklarat är det ett system som framförallt via e-mail kommunicerar med dina kunde när de till exempel interagerar med din hemsida. Rätt uppsatt och använt kan det ersätta stora delar av säljarbetet. Det är bara ett exempel på lösningar som kommer att effektivisera och rationalisera bort försäljningsroller.

Jobbar du med sälj och har du rörlig lön? Ladda ner vår guide “Har du rörlig lön? Då har vi listat 5 saker du definitivt måste ha koll på!

Samtidigt kommer de största förändringarna att ske tack vare nya affärsmodeller i digitaliseringens tecken. Uber, till exempel, är världens största taxibolag men äger inga taxibilar. De har en helt ny affärsmodell jämfört med traditionella taxibolag. Om du säljer taxitjänster har du garanterat redan märkt av detta. Nya affärsmodeller kommer att dyka upp i bransch efter bransch vilket kommer att påverka hur och vad vi säljer. I vissa fall kommer det att krävas försäljning, i andra kommer det att ske helt digitalt. Vi kommer utan tvekan att påverkas.

Man kan välja att bli rädd och orolig över den snabba utvecklingen. Personligen tycker jag att det är en dålig strategi. Bättre är att läsa på, lyssna och fundera på hur detta påverkar dig och ditt företag. För när det sker förändringar kommer det också nya möjligheter. Nya spännande roller, mer krävande säljroller och nya spännande affärsmodeller som kan användas i framtidens försäljning.

Förhoppningsvis har ledningen på ditt bolag redan påbörjat den förändring som krävs hos er. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att varje enskild säljare börjar fundera kring dessa frågor. Säljare är de som är närmast marknaden och har bäst koll på trender och förflyttningar. Så lyft blicken och våga se hur du och ditt företag kommer att påverkas av digitaliseringen. Se vilka möjligheter som kommer att öppnas och gå ut och ta tillvara på dem.