Hur du hittar potentiella kunder med minimal insats

2016/10/19 • Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist, Grundare av Försäljningschefen Patrik hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag. www.forsaljningschefen.se

2016-10-19

För att nå framgång i försäljningsarbetet måste det finna en väl definierad målgrupp. Det skall även finnas en väl fungerande process för hur man prospekterar inom den aktuella målgruppen.

En duktig säljare kan dock ofta med mycket liten insats i det dagliga arbetet få tips på bra prospekt.

Här har du tipsen på hur du hittar potentiella kunder med minimal insats:

Fråga befintliga kunder

Ett av de absolut enklaste sätten att få tips på potentiella kunder är att fråga dina befintliga kunder. Ta för vana att vid varje möte med en befintlig kund fråga om de känner någon som har behov av dina lösningar.

Fråga på nykundsmöte

Lite mer vågat är att fråga på nykundsmötet om de känner fler som har samma behov. Här får man använda fingertoppskänslan om och när det är rätt att fråga. Det är dock inte helt ovanligt att företag som är i en process att köpa något redan bollat med bekanta på andra företag. Hur du lite tur delar de med sig av dessa kontakter. I vissa fall kan det till och med finnas synergieffekter med att arbeta på det viset.

Kolla skylten i hissen

Riktigt garvade säljare kollar alltid vilka andra företag som sitter i huset när de är på kundbesök. Det tar dig sedan 5 minuter att stanna till hos de du finner intressanta och fråga i receptionen vem som är ansvarig för dina frågor. Därefter skickar du ett mail eller ännu hellre ringer ett samtal. Har du tur får du tag på kontaktpersonen direkt när du är i receptionen.

Sociala medier

När du uppdaterar och kommenterar på sociala medier springer du garanterat på företag och personer som har behov av dina tjänster. Här finns det massor av smarta sätt att gå tillväga.

Annonser och reklam

Inom rekryteringsbranschen är platsannonserna fortfarande en stor källa till prospekt. Här är det dock så vanligt förekommande att det är en svår väg för att vara framgångsrik. Det finns dock massor av branscher där man inte arbetar så men skulle kunna göra. Håll utkik efter potentiella kunder som annonserar efter en person med den titel du vill nå. Gör en notering och följ upp detta inom tre till sex månader då personen just har börjat.

Förskolan, skolan, fotbollsträningen med mera

Har du barn träffar du ofta andra föräldrar, troligen arbetar flera av dem hos potentiella kunder till dig. Självfallet skall du inte ha det som huvudsyfte i samtalet med andra föräldrar men pratar du med dem lär du komma in på jobb. Var då öppen för möjligheter och tveka inte att fråga om tips.

Dina egna sociala aktiviteter

Oavsett om du spelar golf, jagar eller är medlem i en bridgeklubb så kommer du i kontakt med en massa människor privat. Var även här öppen för vem som arbetar på en potentiell kund eller känner någon du vill nå. Använd fingertoppskänsla när och hur, men se till att fråga.

Varje dag kommer du i kontakt med potentiella kunde på ställen där du inte alltid tänker på det. Bara att vara medveten om detta och uppmärksam på möjligheterna kommer att göra att du i längden säljer mer.